Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów konstrukcyjnych
motocykla, zapewnia bezpieczeństwo zarówno motocykliście jak i innym uczestnikom
ruchu. W dzisiejszych czasach układy hamulcowe są bardzo unowocześnione, co
przekłada się na ich skuteczność, a prostota konstrukcji decyduje przede wszystkim o
ich niezawodności. Jeśli więc chodzi o typowe na dzisiejsze czasy motocykle z tarczowym
układem hamulcowym, to głównymi elementami budowy są: pompa wraz z przewodami
hydraulicznymi oraz klocki hamulcowe.
Dla zaznaczenia, większość producentów konstrukcji motocyklowych stosuje na ogół
tarczowy system hamulcowy, ale oczywiście znajdą się i tacy którzy używają jeszcze do
tylnych hamulców bębnów.
Ilustracja z autodoc.pl
Jak działa układ hamulcowy w motocyklach?
Działanie układu hamulcowego nie jest szczególnie skomplikowane, bowiem naciśnięcie dźwigni hamulcowej powoduje wytwarzanie się ciśnienia w owym układzie, które poprzez tłoczki znajdujące się w zaciskach przenosi całą siłę na klocki hamulcowe. Obecnie klocki hamulcowe są niezwykle nowoczesne i udoskonalone o najnowsze technologie czy materiały. Praca owych kloców najproduktywniej odbywa się w temperaturze około 200-300°C, ale równie dobrze potrafią wytrzymać przy temperaturach sięgających nawet 1000°C – w takim przypadku gwarantują niezastąpioną pracę układu przy największych możliwych obciążeniach. Mowa tutaj oczywiście o temperaturach, ponieważ jeśli chodzi o działanie hamulców występuje tutaj przemiana energii kinetycznej na nic innego jak na energię cieplną.
Układy hamulcowe w motocyklach jeśli chodzi o ich działanie, są wręcz identyczne do tych samochodowych. Aczkolwiek to specyfika uformowania jednośladów sprawia, że pod względem konstrukcji jak i serwisu są całkiem inne. Motocyklowe układy hamulcowe w przeciwieństwie do tych znajdujących się w samochodzie, charakteryzują się przede wszystkim niską masą, co zapewnia dobre walory trakcyjne maszyny. Konieczny jest także duży zapas wytrzymałości, który jest stale ulepszany dzięki innowacyjnym technologiom i poszczególnych obróbkach danych elementów układu hamulcowego.
Najczęstsze przyczyny awarii układu hamulcowego w
motocyklach
Ważne jest systematyczne sprawdzanie stanu technicznego układu hamulcowego – najlepiej
każdej części, która ma jakikolwiek wpływ na hamowanie. Jest to niezwykle istotna
czynność, pozwala ona wychwycić w przyszłości różnego rodzaju usterek. Tarcze
motocyklowe i klocki zawsze są narażone na większe czy mniejsze usterki, dlatego też nie
wolno ich lekceważyć. Najczęstszymi przyczynami wszelakich występujących problemów z
hamulcami jest ich niewłaściwa eksploatacja. Bardzo często, choć brzmi niewiarygodnie
problemem jest także nieprofesjonalny montaż tarczy czy klocków, który wykonany w
nieodpowiedni sposób, bądź ze słabej jakości materiałów, jest po prostu nietrwały.
To właśnie tarcze motocyklowe są również najczęściej elementami ulegającymi wszelakiej
deformacji. Dzieje się to przede wszystkim przez różnorodne kolizje bądź częste agresywne
hamowanie, które kończą się zazwyczaj długim zaciskiem klamki. Kolejnym aspektem jest
także dość często spotykane przegrzanie. Dochodzi do tego w wyniku zakleszczenia lub
całkowitego zablokowania klocków znajdujących się na jarzmie. Zdarzają się także sytuacje
w których po prostu tarcze motocyklowe ulegają pęknięciu. Dzieje się to głównie przy
częstym jak i również gwałtownym hamowaniu z bardzo dużej prędkości, albo ich
raptownym schłodzeniu, np. przy zatrzymaniu maszyny akurat w kałuży. Ślady zużycia tarcz
mogą objawiać się na różne sposoby, pewne jest jednak, że żadnych z nich nie należy
bagatelizować i w przypadku własnej niewiedzy niezwłocznie zgłosić to specjaliście.
Nadesłane przez Wioletta Cybulska.