Strona główna › Fora › Przepisy prawa › Czy wolno omijać motocyklem samochody w korku?
- This topic has 5 odpowiedzi, 1 głos, and was last updated 9 years, 7 months temu by MotoKrk.
-
AutorWpisy
-
OgarGość
Jak to w końcu jest? 1) Można zgodnie z prawem omijać samochody w korku czy nie? 2) Jaka jest różnica na drodze jedno pasmowej, a na dwu-pasmowej? 3) Robić to z prawej strony czy z lewej?
HondurasGośćAd 1)
Jeżeli pojazdy się poruszają jest to zakazane.
Jeżeli stoją w korku bez ruchu, nie jest to zakazane.IngliszGośćZdrowy rozsądek tylko tyle jest potrzebne!!!! filtrowanie ruchu w mieście przez motocykle jest legalne wiec jeszcze raz zdrowy rozsądek – Trzeba jeździć czując tak że kazdy chce cie zabic i wtedy jazda róźni sie od jazdy, W Zjednoczonym Krolestwie motocykle to chleb powszedni jedźcie tam i zobaczcie co tam panuje na drogach w mieście – w Polsce to na razie jest spokojnie
OgarGośćMam zdrowy rozsądek! Pytam o przepisy prawa :/
LevsonGośćPrzeczytaj przepisy o ruchu drogowym a potem jeszcze raz co napisal Inglisz.
Ciac przez podwojna ciagla nie polecam. A jak wymijasz czy to z lewej czy z prawej licz sie z tym ze ktos nie spojrzy w lusterka i wykona manewr…MotoKrkGośćAd 1)
Polski kodeks drogowy nie zawiera bezpośrednich wytycznych odnośnie tego manewru. W szczególności nie zabrania go wprost. Z pewnością natomiast nie może on powodować „zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego” – co pozostaje w ocenie policjanta, który jest świadkiem „jazdy po linii”. Jeżeli więc robi się to „z wyobraźnią” (jazda szybciej od samochodów w korku o maksymalnie 20-30km/h), nie powinno to budzić zastrzeżeń Policji (info z książki „Motocyklista Doskonały” wyd. 2005r.)W Krakowie ruszyła nawet akcja społeczna (wspierana m.in. przez Komendę Policji) promująca taki sposób poruszania:
http://www.scigacz.pl/Miejsca,wystarczy,dla,wszystkich,miedzy,samochodami,w,Krakowie,15551.htmlAd 2)
W kwestii jedno/dwu pasmówek jest trochę niuansów w przepisach odnośnie wyprzedzania, opisanych dokładnie w powyższej książce z podsumowaniem takim, jak podałem. Natomiast bardziej szczegółowo, moje rozumienie jest takie:
– jednopasmówka
— po prawej nigdy nie wolno (chyba, że pojazdy sygnalizują skręt w lewo, lub to pojazd szynowy)
— po lewej przy linii przerywanej – no problem, to zwykły manewr wyprzedzania/omijania (+ zachować szczególną ostrożność)
— po lewej przy linii ciągłej – tylko, jeżeli nie przekroczy się linii ciągłej (trzeba się zmieścić na pasie obok samochodów + w razie kolizji prawie na pewno zostanie się obwinionym o jej spowodowanie – kierowca samochodu ma prawo korzystać z całej szerokości pasa, który zajmuje)
– dwupasmówka (jazda pomiędzy pasami – przypadki skrajne pokrywa przykład jednopasmówki)
— samochody stoją – to manewr omijania = OK
— samochody poruszają się – te po prawej wyprzedzamy „standardowo” natomiast te po lewej też możemy legalnie wyprzedzać prawą stroną w terenie zabudowanym (w niezabudowanym gdy są 3 pasy). Oczywiście wszystko z zastrzeżeniem szczególnej ostrożności i niepowodowaniu zagrożenia…Ad 3)
Od prawej strony (skrajnej – przy poboczu) nie można generalnie wyprzedzać (chyba, że pojazd skręca w lewo, lub jest szynowy jak wspominałem wyżej). Jest to także bardzo zły pomysł abstrahując od przepisów, gdyż kierowcy zupełnie nie spodziewają się w tamtym miejscu motocyklisty więc dużo bardziej prawdopodobny jest w tym kierunku nagły, niesygnalizowany manewr. Podobnie zresztą z pasażerami – od strony pobocza wysiadają oni zwykle zupełnie bez sprawdzenia, czy coś nie jedzie (kolega był świadkiem w tym roku w Krk skasowania drzwiami samochodu pizzy na skuterze dokładnie w ten sposób – żona kierowcy samochodu stwierdziła, że szybciej sobie dojdzie do domu na piechotę i nagle otworzyła drzwi żeby wysiąść…). -
AutorWpisy