W latach 80-tych XX wieku Yamaha wypuściła fajny softchopper w klasie 125, model SR125 (produkcja1982-2003) .
Prosty tani motocykl, z ramą jedno-rurową, dwustopniowym siodłem o wysokości 745mm w części dla kierowcy.
Producent zastosował okrągły reflektor przedni i kwadratową tylną lampę. W początkowych modelach kierunkowskazy były okrągłe, w latach 90-tych zastąpione kwadratowymi.
Yamaha zastosowała silnik o pojemności 125cc, średnica tłoka 57mm, skok 48mm, z rozrządem OHC, tj. wałek rozrządu w głowicy, 2 zawory i chłodzenie powietrzem. Silnik charakteryzował moment obrotowy na poziomie 9,8Nm przy 8000obr/min i 12KM przy 8500obr/min. Zastosowano skrzynie biegów manualną o 5-ciu przełożeniach, przy czym 5 to nadbieg. Rozruch elektryczny, chciałoby się kopkę, niestety w tym modelu brak.
W teorii spora moc 12KM powinna dawać nam dobrą dynamikę. Niestety 500 obrotów różnicy między obrotami maksymalnego momentu i maksymalnej mocy, to za mało na dynamiczną jazdę. Możliwe, że również za sprawą przełożeń nastawionych na oszczędność, motocykl nie jest demonem prędkości. Jest za to jest wdzięcznym osiołkiem, który swoich właścicieli zawsze dowoził do celu.
Na zagranicznych forach wymienia się drobne awarie, typu rozrusznik, zapchany gaźnik, itp. Wszędzie za to spotykałem się z opinią. że prawidłowo serwisowana Yamaha SR125 odwdzięcza się bezawaryjną jazdą.
Hamulce do 1992 roku w obu kołach spotkamy bębny. W 1992 w przednim kole wprowadzono hamulec tarczowy z jednotłoczkowym zaciskiem, a w 1999 zastosowano zacisk dwutłoczkowy.
Zawieszenie prosty widelec teleskopowy i dwa elementy resorującą tłumiące z tyłu.
Ładny chromowany, trochę krótki wydech daje ładnie zmodulowany dźwięk.
Motocykl ma opinię komfortowego, idealnego motocykla do nauki i jako motocykl codzienny.
Model bardzo popularny w Europie, mechanicznie niezawodny. Niestety zdarzają się egzemplarze mocno zaniedbane, parkowane pod chmurką, co objawia się w korozji elementów z stali i zniszczonych elementów z aluminium.
W Polsce nowy w 1999 roku kosztował 11600pln
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 8.8 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 11.96 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 115 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.077 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | 3 |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | Gaźnik |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | 2 (OHC) |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | 4 suwowy (4T) |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | 1 Cylinder |
Skrzynia biegów | Manualna 5 biegowa |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | Powietrzem |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | |
Prędkość maksymalna licznikowa | 105 |
Prędkość maksymalna GPS | |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | 85 |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 740 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 775 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | 2020 |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 90/90 R17 Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 100/90 R16 Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie |