Odnoszę wrażenie że, producent wymyślając nazwę tego skutera chciał wszystkim oznajmić: To nie ściema! Ten skuter jest realny (prawdziwy)!
Patrzcie, to jest nasze…
Dla postronnego obserwatora rynku wrażenie robi szybkość ekspansji marki Voge. W trzy lata od premiery marki oferują już dwie 125tki, kilka 3-setek i 5-setek, jednego prawie litra (900cc) i teraz jeszcze elektryka. Tymczasem Polska reaktywacja WSK-i utknęła na stole kreślarskim, nasi studenci z Wrocławia też nie wprowadzili do sprzedaży swojego elektrycznego LEM-a. Zdobyli trzecie miejsce w Europie, później zbudowali jeszcze kilka elektrycznych prototypów. Ale do produkcji nie weszło nic…
Nasze zadziwienie marką Voge może być jeszcze większe jak spojrzymy na całkiem niezłą jakość oferowanych motocykli. Wszystko zaczyna się jednak wyjaśniać gdy zaczniemy zgłębiać temat Voga. Otóż za marką Voge stoi jeden z większych producentów motoryzacyjnych na świecie -Grupa Loncin. Wystarczy powiedzieć że, grupa Loncin od 2005 roku produkuje silniki do Motocykli BMW, całą resztę możecie znaleźć na Internecie.
…przez nas zbudowane…
Elektryczny skuter od Voge oferuje maksymalną dopuszczalną moc na prawo kat A1, lub B – 15KM. Producent podaje że, dzięki dużemu momentowi obrotowemu skuter osiąga 50km/h już po 2,6sek. Mało które auto „podskoczy” nam na światłach. Dodatkowym atutem jest zaprojektowanie nadwozia w tunelu aerodynamicznym. Mocny silnik, duża bateria i opływowość kształtu zapewnia zasięg na poziomie 150km w cyklu mieszanym (mierzone według NEDC).
Bateria i silnik zamontowane są na stałe w specjalnie skonstruowanej ramie kołyskowej, dzięki czemu mamy idealny rozkład masy motocykla, po 50% na każde koło. Baterii nie da się już więc wziąć do domu żeby naładować, zamiast tego producent przewidział standardowe złącze. Dzięki niemu możemy ładować skuter również w ładowarkach samochodowych. Naładowanie 80% baterii trwa niestety 2 godziny – jest więc pole do poprawy.
i to nie jest nasze ostatnie słowo!…
To o czym napisałem powyżej to dopiero początek nowinek technicznych zamontowanych w tym skuterze. Oczywiście kolorowy wyświetlacz TFT z trzema skórkami czy gniazdo USB do ładowania telefonu w schowku, nie robi już na nikim wrażenia. Producent poszedł więc jeszcze dalej, wyświetlacz jest dotykowy a gdybyśmy zapomnieli telefonu w schowku, to skuter da nam o tym znać poprzez sygnały dźwiękowe.
Nowoczesny skuter z wyższej półki jakościowej powinien mieć układ hamulcowy ABS – Real 5T ma. Układ kontroli trakcji? Real 5t ma. Można chcieć czegoś więcej? No można. W gratisie dostajemy układ ESS, w razie nagłego hamowania skuter informuje jadącego za nami automatycznym włączeniem świateł awaryjnych. I co? I to koniec? Oczywiście że nie, dostajemy asystenta ruszania pod wzniesienie oraz bieg wsteczny (3km/h).
Real 5T wykorzystuje scentralizowany inteligentny system kontrolujący wszystkie główne funkcje. System oparty jest na ośmiordzeniowym procesorze Qualcomm Snapdragon i specjalnie opracowanym systemie operacyjnym (BicoseOS) aby monitorować zachowanie skutera w czasie rzeczywistym,gwarantując pełną kontrolę i bezpieczną jazdę . O tym że, z poziomu aplikacji w smartfonie możemy sprawdzić stan naładowania baterii czy miejsce zaparkowania motocykla wspominać nie trzeba? Z komórki można też właczyć podgrzewani baterii i pewnie z pierdyliard innych rzeczy.
Dla komfortu podróżowania przewidziano że, skuter będzie na dwóch 14 calowych kołach, z przodu za tłumienie nierówności odpowiedzialne są amortyzatory up-side-down. Na tyle zastosowano układ czterowahaczowy z aluminiowymi wahaczami i pojedynczym amortyzatorem z regulowanym napięciem wstępnym. Po siedzeniem znajduje się schowek o pojemności 33litry – mieszczący jeden pełny kask oraz jeden typu jet.
…odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa…?
No właśnie! Ja się cały czas zastanawiam czy te całe elektryki to są żywotne potrzeby społeczeństw, czy nie. Ogólnie zawsze byłem tradycjonalistą, miałem WSK-ę, CeZetę, Wartburga. Słucham muzykę z lat 70tych i 80tych – często na gramofonie. Kurde 40 lat na karku to już stary jestem! I jakoś tak nie jestem przekonany do tych elektryków w 2035 roku. Ale patrząc na to jak szybko to się rozwija i co oferuje, zaczynam myśleć że, może nie będzie tak źle jak nam się wydaje. I mimo że, niektórzy chcieliby żeby te elektryki zgniły na świeżym powietrzu i zrobiło się protokół zniszczenia tej idei to wydaje się że, taka jednak będzie przyszłość motoryzacji. W końcu jak też podłączyłem do gramofonu słuchawki z Bluetooth…
Pierwsze jazdy testowe już się odbyły :-). Film poniżej pozwala obejrzeć skuter całkiem z bliska – Polecam.
Nagłówki są urywkami cytatu z filmu Miś w reżyserii Stanisława Barei.
„Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie – mówimy – to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu .”
Zdjęcia nadesłane przez importera oraz pobrane z baidu i zhuanlan.zhihu.com.
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 11 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 14.96 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 150 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.073 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | |
Skrzynia biegów | Automatyczna |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | |
Prędkość maksymalna licznikowa | |
Prędkość maksymalna GPS | 115 |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | 105 |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 765 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 770 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | 1870 |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 100/80 R14 Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 120/70 R14 Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie |
jas13
Za marką Voge stoi chiński koncern z dużymi pieniędzmi, za pomysłami typu reaktywacja WSK czy LEM nie stoi żaden pieniądz, ba ze świecą szukać wariata, który w to zainwestuje. Zresztą jak słusznie zauważono pod marką Voge wprowadzono kilka modeli, a polskie pomysły to jeden model, który ma zarobić na pomysłodawców i potencjalnych inwestorów.
Anonim
Reaktywacja WSK-i czy pomysł LEM nie ma szans na wprowadzenie w życie w tym zglobalizowanym świecie. Nawet projekty typu IZERA kończą się tym samym: zamawiamy u Chińczyka, naklejamy nasze logo i tyle. Tak najtaniej, najbardziej opłacalnie i uzasadnione ekonomicznie. Ludzie głosują portfelem, a niekoniecznie chcą dużo więcej zapłacić za ,,wynalazki” z napisem ,,made in Poland”, sam sentyment to o wiele za mało, by skusić odpowiednio duże grono nabywców.
Sa lub Sa500
Wszystko fajnie pięknie, tylko gdzie to ładować, gdzie to trzymać, i chyba najważniejsze, ile to kosztuje. Jako tani środek do pracy i do marketu po bułki może i by się nadał, tylko coś czuje że zabraknie tego „tani”
Langer
Jako od ponad 3 lat użytkownik elektrycznego skutera ( Barton Energy) i to osiągającego prędkości motorowerowe mogę coś więcej powiedzieć / napisać o tego rodzaju pojazdach. Po mieście i okolicach nie ma lepszego i tańszego sposobu przemieszczania się. Osiągi na drogach miasta, gdzie już niemal wszędzie są ograniczenia prędkości do 30 km/godz. są i tak za duże do tego stopnia, że ograniczam moc do drugiego poziomu, wciskam tempomat i mam pewność, że mandatu nie złapię. Zasięg rzędu 50 km ( właśnie po bułki, do marketu czy urzędu) jest jak najbardziej wystarczający do tego stopnia, że ładuję go co kilka dni (a właściwie nocy, gdyż w garażu wpinam ładowarkę wieczorem, rano odłączam). Koszt zakupu porównywalny z kosztem najtańszych skuterów spalinowych, koszt serwisu czy ,,paliwa” zerowy ( mam panele). Akumulatory nadal sprawne, ale w razie konieczności ich wymiany koszt to sporo poniżej 2 tys zł. Krótko mówiąc: do miasta elektryczny skuter klasy 50 ccm jak najbardziej :TAK i to pod niemal każdym względem, na dalsze wyjazdy jednak częściej wybieram coś spalinowego i o większej pojemności.