Rieju pozostaje dla mnie jeszcze trochę zagadką, a dokładnie zagadkowe są jego powiązania z Zongshenem i grupą Piaggio. Wiemy że, w Hiszpanii jest montownia motocykli a ostatnio, przy opisywaniu modelu Rieju Century 125, doszedłem do tego że na pewno Rieju pozostaje w rękach hiszpańskich (wg. Dun & Bradstreet). Całkiem możliwe że skoro mają własną montownię to kupują podzespoły właśnie u Zongshena. Budowanie własnych motocykli z „klocków” dostępnych na rynku jest w dobie globalizacji bardzo popularne. To akurat jest też pozytywne dla kupujących, bo i dostępność części zamiennych wzrasta, jak również maleją ich ceny poprzez dużą produkcję. Oczywiście unikalność marki na tym traci, ale coś za coś.
Gdy tylko zobaczyłem ten motocykl, od razu wiedziałem gdzie go widziałem. Otóż kilka lat temu przygotowując się do nagrania Videorecenzji o Barton Blade 125, trafiłem na model Piaggo Robinson. Motocykl na zdjęciu poniżej ma silnik 200 cc , ale Robinson występował również z silnikiem 125/150 cc.
To na bazie Robinsona Zongshen zbudował własny motocykl Z-One 2015 – u nas markowany jako Barton Blade. Kontynuacją Z-One 2015 były Zongshen Z-One (Romet Z-One) oraz Zongshen RSX (Romet Z-One R, Junak RSX). Tak jak i one Rieju ma silnik Zongshena, wg homologacji jest to ZS152FMI-5, co sugerowałoby silnik taki sam jak w Junaku M12.
Piaggio zaoferował w Chinach również model Robinson Offroad, oraz w Pakistanie Prince Robinson – ten ostatni wygląda dokładnie jak opisywana przeze mnie Strada (wyłączając silnik).
No dobrze, zapytacie mnie kupić czy nie kupić?
Przy tak postawionym pytaniu należy się zastanowić nad technicznymi aspektami tego motocykla.
Jakość: Zongshen produkuje bardzo dobre jakościowo motocykle, szczególnie w spółce z Piaggio. Ci ostatni nie pozwolą sobie na słabą jakość, a i Zongshen walczy o rynek światowy, więc ma świadomość wymagań jakościowych. Jeżeli na dodatek Strada byłaby montowana w Hiszpanii (VIN: VTP), to i Rieju swoją kontrolę jakości wprowadzi. Samo Rieju jako marka globalna powinna być też gwarantem dostępności części i serwisu na całym świecie. Części silnikowe możemy też kupić w Romecie i Junaku. Dodatkowo Rieju daje gwarancję na dwa lata bez limitu kilometrów.
Właściwości jezdne: Przednie koło amortyzowane jest amortyzatorami typu upside down, co staje się powoli standardem w motocyklach dostępnych w średnim budżecie oscylującym koło 10 tyś. PLN. Taki system amortyzacji polepsza właściwości trakcyjne motocykle i świetnie wybiera dziury i nierówności terenu. Tylne amortyzatory wyglądają na gazowe, co umożliwiłoby precyzyjne dopasowanie tłumienia do własnych preferencji poprzez regulację ciśnienia.
Silnik: Jednostka napędzająca motocykl generuje niecałe 10 KM, jak pisałem wcześniej jest stosowana w wielu modelach dostępnych w Polsce, zarówno w motocyklach sprzedawanych przez firmę Romet jak i Junak. To bardzo solidna jednostka, przede wszystkim bezawaryjna. Wystarczy poczytać jakie przebiegi mają Junaki M12 aby się przekonać że, można motocyklem z takim silnikiem jechać również w dalszą trasę.
Wyświetlacz: Zawiera podstawowe informacje, czyli prędkość, obroty silnika, przebieg, poziom paliwa w baku, ale również aktualnie używany bieg – co jest szczególnie ważne dla początkujących motocyklistów.
Bezpiczeństwo: Oświetlenie mamy na halogenach dające dużo światła w nocy, kierunkowskazy w technologii leg, również o mocnej jasnośći. Za zatrzymanie motocykla odpowiedzialny jest układ hamulcowy zbudowany na dwóch tarczach hamlucowych. Oczywiście mamy tutaj także układ CBS- jedną dzwignią hamulca uruchamiamy hamulce na obu kołach w odpowiedniej proporcji hamowania przód/tył.
Moim zdaniem model ten będzie mocno konkurował z motocyklami premium Junaka czy Rometa, podobna cena, podobna jakość i osiągi. Jednak kupując Rieju możemy spodziewać się lepszej dostępności części oraz serwisów gdybyśmy się wybierali poza granice Polski. Pisząc o częściach, nie chcę tutaj deprecjonować dostępności części u Junaka czy Rometa, bo do aktualnie sprzedawanych przez nich modeli raczej wszystko na stanie jest, ale często zdarza się rodzimym importerom nie sprowadzać części do motocykli których już w ofercie nie ma od kilku lat.
Sama naklejka Rieju też dodaje trochę smaczku temu motocyklowi, bo to marka z wieloletnia tradycją, dosyć dobrze rozpoznawalna na rynkach Europy Zachodniej, u nas trochę mniej z racji tego że pierwsze motocykle Rieju w Polsce pojawiały się dopiero od lat 90 tych przez prywatny import.
Jeszcze w lipcu jestem umówiony na testy drogowe tego motocykla, więc spodziewajcie się video-recenzji.
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 7.2 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 9.79 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 144 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.05 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | 1,9 litra |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | Wtrysk |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | 2 (SOHC) |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | 4 suwowy (4T) |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | 1 Cylinder |
Skrzynia biegów | Manualna 5 biegowa |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | Powietrzem |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | Tak |
Prędkość maksymalna licznikowa | |
Prędkość maksymalna GPS | |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 750 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 785 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | 2035 |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 90/90 R17 Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 110/80 R17 Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie |
Kamil
Ja kupiłem Rieju Stradę 125 GT ze względu na to, że gwarancja nie ma limitów kilometrów, w przypadku Junaka czy Rometa jest limit 6000 KM, a ja trochę robię KM w roku więc długo się nie zastanawiałem. Dodatkowo fajnie mieć wyjątkowego, a nie sprzęt który ma co drugi posiadać 125 w PL 😉
Beniamin Mucha
Gratuluję zakupu! Będziesz zadowolony.
Langer
Junak ma gwarancję ograniczoną przebiegiem 12 tys km, a nie 6. Nie wprowadzaj czytelników w błąd. Gratuluję zakupu, niechaj dobrze służy.
Anonim
Proszę nie wprowadzać czytelników w błąd.
Szczegóły pseudo gwarancji w linku
https://www.google.com/amp/s/www.jednoslad.pl/gwarancja-fakt-czy-fikcja/%3famp
Przemysław
Dokonałeś odkopu stulecia. Artykuł tak stary raczej ma się nijak do obecnych czasów. Większość taniego chłamu dawno znikła z rynku a i serwisy które broniły się rękami i nogami przed naprawami gwarancyjnymi też już wymierają.
Ozi
Chyba kpisz Przemysław.
Przemysław
Twój komentarz naprawdę dużo wnosi do tematu Ozi. Jak już coś masz do powiedzenia to wysil szare komórki a nie pisz gównianego tekstu. Chyba że nie masz nic sensownego do przekazanie to wtedy najlepiej nic nie pisz.
Alberto Piergorgi.
kupiłem Peugeot Tweet z tego samego powodu 🙂
Alberto Piergorgi.
kupiłem Peugeot Tweet z tego samego powodu 🙂
Alberto Piergorgi.
chętnie odkupię. Podaj namiar 🙂
Ozi
Za to Ty jesteś elokwentny nieprzeciętnie.
Wystarczy tej Twojej wiedzy na cało to forum.
Aż tyle junaków serwisowałeś i tyle serwisów odwiedziłeś że już pewnie jesteś klientem-ekspertem, a Twoje szare komórki już tak wszystko wiedzą że tylko pozazdrościć.
Ale jakbyś miał jeszcze jedną wolną szarą komórka która jest wstanie przyjąć choć odrobinę wiedzy. To przeczytaj sobie warunki gwarancji junaka.
To marketingowe robienie z ludzi idiotów.
Z niektórych nie trzeba oczywiście bo łykają wszystko ? Dlaczego ? Odpowiedź sobie sam na własnym przykładzie.
Wracając do gwarancji. Obejmuje wszystko do 12000km.
Z wyłączeniem silnika i osprzętu silnika, elektryki, powłok lakierniczych, plastików, części podlegających naturalnemu zużyciu, elektryki, żarówek , kloszowe lamp itd… czyli wszystko jest wyłączone z gwarancji . A poza tym możesz reklamować , tylko że się dziwisz.
Więc chyba lepiej kupić Rieju dla normalnej, na europejskim poziomie gwarancji.
Rieju to nie jest nic nieznaczący importer z śmiesznego cebulolandu.
To firma która szanuje klienta.
A Ty merytoryczne głupoty które piszesz zostaw dla siebie.
Zajmij się obrażaniem gdzieś indziej .
Tu się ośmieszasz i robisz z siebie błazna z tymi Twoimi „dobrymi radami”.
Przemysław
Nie mam junaka a keewaya i zapisy w gwarancji są dość podobne choć u mnie nie ma limitu km.
Ja nie odwiedzam pierwszych lepszych serwisów. Kupowałem i serwisuje swoją 125 w miejscu które ma dobrą opinię i nie narzekam. W większości przypadków kupno i sewisowanie u typowego janusza biznesu kończy się właśnie narzekaniami i problemami.
Wpisy o niewłaściwym użytkowaniu masz nawet w przypadku samochodów a jakoś nikt nie wyje że gwarancja nic nie obejmuje. Nie zdziwię się jak w karcie gwarancyjnej rieju są identyczne zapisy.
Nikt nie zmusza do kupowania junaków czy rometów. Jak komuś się podoba rieju to może kupować. Jeśli poziom serwisu i obsługi klienta jest o wiele lepszy niż importerów z cebulolandu to pewnie warto dać więcej za taką strade niż za podobny motocykl z naklejką junaka.
Anonim
Panowie, pierwsza i najważniejsza zasada.
I nigdy nie róbcie inaczej.
Nigdy nie dajcie namówić się sprzedawcy by zrobić inaczej.
Zgłaszając wadę zawsze korzystajcie z rękojmi a nie z gwarancji.
Za rękojmię odpowiada bezpośrednio sprzedawca i ma ona stałe reguły.
Sprzedawcy będzie zależeć na usunięciu wady i napewno nie będzie chciał narażać się na kontakt z rzecznikiem praw konsumenta.
Do którego zgłasza się sprzedawcę który nie wywiązał się z rękojmi.
I ta drogą już załatwia sprawę .
Gwarantem jest importer która ma to w nosie.
Poza tym gwarancja może być z różnymi niejasnymi zapisami i wyłączeniami a rękojmia nie .
Anonim
Kamil, zacytuj Oziemu fragment książki gwarancyjnej Rieju z wymienionymi elementami wyłączonymi spod gwarancji. Ale się zdziwi …
Sa
Straszny badziew, nie wygląda i już napewno nie jeździ, do tego mały, dobrze że już mam cbf500.
Beniamin Mucha
Widzisz, ja swego czasu trafiłem na ludzi którzy jeździli Chinskimi motocyklami. Motto Klubu to „Nie ważne czym jeździsz, ważne że ma dwa kółka i silnik, spełnia wszystkie warunki…bo tutaj chodzi o styl życia i poczucie wolności”
I wiesz co, w ciągu 10lat duża część z klubowiczy kupiła większe, może bardziej markowe motocykle. Ale takihh słów jak Twoje od nich nie usłyszysz.
Oni złapali o co chodzi w motocyklizimie…
Apacz
Oni myślą dokładnie tak samo tylko nie mówią tego głośno. 125 to taki wstęp do jazdy jednośladem z silnikiem, jednak szkoda na to czasu z normalnymi (czyli takimi od kat. A/A2) motocyklami nie ma to w praktyce nic wspólnego. Propaganda i wciskanie kitu tego nie zmieni. Motto klubu było wymuszone jego specyfiką, bo niby co mieli napisać..
jas13
Gratulacje cbf i szerokości.
W kwestii 125 nie narzucaj innym swojego poglądu na świat motocykli.
fan
Ten motocykl to Romet RX Tour vel.. Street, Junak 126 potem dopiero Barton Blade, Wówczas B.M też porównywał go do Robinsona!! Tak, to jest po prostu tłuczenie globalne. Fakt teraz jest wtrysk no i silniczek choć osiągi na tym samym poziomie, więc?? Reju pewnie będzie droższy o „nalepkę”! Ot cała historia
Beniamin Mucha
Nie jest to takie proste. Romex RX Tour może wyglądać jak Piaggio Robinson. Jednak kluczowa jest tutaj fabryka. Romet RX jest produkowany przez Fosti, która jest znana z kopiowania wyglądu motocykli. Fosti należy do spółki Znen. Ta ostatnia jest budżetowa, Fosti jest troszkę słabsze on Znena,i na dodatek klonuje co się da. Kilka lat temu wyproszono ich z targów w Mediolania za skolonowany skuter Piaggio…
Rieju Strada jest natomiast produkowana przez Zongshena, to fabryka o wiele lepszej jakości niż Fosti. Zongshen dostarcza tez motocykle dla chińskiej policji. Fosti nie…
Dodatkowo RX Tour na silnik klon hondy CG a Robinson ma silnik Zongshena, chyba kopiowany z hondy CB z ulepszeniami, ale nie dam sobie ręki za to uciąć.
Anonim
Wspólne elementy z z-one S i T.
I ten sam silnik.
wszystko inne
Ciekawe jak wykonanie, bo Romet to lipa, ale silnik się spoko wydaje.
Andre
Czemu? Posiadam Rometa RX 125 STREET i jedynie co, to wymieniam olej, płyn hamulcowy, leję zupę i nic się nie zepsuło. Przepalona żarówka to nie usterka. Jedynie co, to omijam punkt serwisowy. Pierwszy przegląd to 168 zł wydane w błoto. Może nie wszyscy, ale ci to zero pojęcie o motocyklu.
wszystko inne
Sądząc po Twoich wpisach coś tam jeszcze było, ale to pierdoły. Gratuluję i śmigania dalej, a mocy nie brak lub wielkości?
Anonim
Mam możliwość kupienia w podobnej cenie Benelli bn125. Proszę ocenić panie Beniaminie, który byłby lepszy? Kultura pracy silnika, praca sprzęgła skrzyni biegów zawieszenia oczywiście hamulców oraz zestrojenie tego wszyskiego. Byłbym wdzięczy, gdzie ewentualnie szukać takich informacji. pozdrawiam