Uwaga! Ta strona jest na sprzedaż. Kontakt: blog@motocykle125.pl

Rieju Century 125

Dodaj do porównania
Rieju Century 125

Na Polski rynek trafił kolejny Scrambler, tym razem prosto z Hiszpanii. Wiem, że naszym wymagającym czytelnikom od razu podpadnie jego niesamowite podobieństwo do modelu Mondial Hipster . Mondiala akurat da się bardzo szybko powiązać z Zongshenem, bo widnieje na chińskiej stronie Piaggio/Aprillia z naklejkami Mondial. Tutaj więcej dowodów myślę nie trzeba.

Natomiast w przypadku Rieju Century, sprawa nie jest taka prosta, po pierwsze mamy Hiszpański numer VIN (VTP) a po drugie przy okazji poszukiwania powiązania Zongshena z Rieju nie znalazłem nic co by wskazywało na to, że Rieju jest 100% Chińskie.  Raczej odwrotnie, wszystko wskazuje że, jest w rękach jednej rodziny od początku istnienia marki (wg. Dun & bradstreet).

Mimo wszystko jednak podobieństwo do Mondiala jest uderzające, ale to da się łatwo wytłumaczyć. Rieju to mała europejska firma, która kupuje podzespoły od różnych producentów i składa u siebie tworząc własne motocykle. To w branży automotive nic nowego, przecież zdarza się nawet, że konkurujące ze sobą koncerny wspólnie tworzą płyty podłogowe, albo nawet całe nadwozia w celu redukcji kosztów.

Model Mondial Hipster i Rieju Century oprócz ramy, lampy i licznika, na pewno współdzielą silnik. Według homologacji produkowany jest on przez firmę Zongshen (oznaczenie silnika to APR158MI-P – co by wskazywało na produkcję pod Aprilię). Co ciekawe, homologacja podaje że silnik osiąga 13,6 KM przy 9750 obr/min. W homologacji Malaguti  taki sam silnik osiąga 15 KM przy 11000 obr. Komu wierzyć? Nie wiem, choć prywatnie skłaniam się do pełnych 15 KM. Silnik 150 cc oferowany w Chinach ma tych koni już prawie 19.

W opisywanym motocyklu za tłumienie nierówności drogi odpowiada na przednim kole widelec up-side down, na tylnym kole mamy dwa amortyzatory gazowe, te rozwiązania w połączeniu z oponami typu crossover powinny dać dosyć dobry komfort również po zjechaniu z asfaltu.

Prędkościomierz mimo że wydaje się mały gabarytowo, zawiera całkiem sporo informacji. Oprócz standardowych wskazań prędkości, obrotów silnika i przebiegu motocykla, mamy tutaj temperaturę cieczy chłodzącej, zegarek a nawet wskaźnik rozłożonej stopki bocznej. Brakuje wskazań aktualnie zapiętego biegu co, przy 6-cio stopniowej skrzyni biegów, może być problematyczne dla początkującego kierowcy.

Podsumowując, na pewno nie obawiałbym się jakości, Zongshen produkuje naprawdę dobre jakościowo silniki, od lat współpracuje z Piaggio (Spólka Joint venture), a Rieju też jest gwarantem jakości, szczególnie, że wszystko wskazuje na to, że montaż motocykli odbywa się Hiszpanii (wprawne oko zauważy nawet naklejkę Made in Spain na osłonie łańcucha). Dużym atutem współdzielenia niektórych komponentów z innymi markami motocykli mamy większy dostęp do części zamiennych.

I jest jeszcze jedna rzecz, może nie najważniejsza, kupując  Rieju Century możemy być prawie pewni że wielu motocyklistów będzie się za nami oglądać i pytać o sprzęt. Bądź co bądź akurat ten model ma unikalną stylistykę i bardzo przykuwa oko. Często powtarzam, że motocykl kupuje się sercem, jedna z zasad jest taka, że ma ci podczas jazdy uśmiech z twarzy nie schodzić. Pytanie tylko czy nasze serce przetrawi wydanie takiej kwoty i nie będzie przeszkadzało w cieszeniu się nowym nabytkiem.

Rieju na swoje motocykle daje 2 lata gwarancji bez limitu kilometrów i zapewnia że posiada magazyn części zamiennych na terenie Europy.

Dane techniczne:

Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
10
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
13.6
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
133
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.075
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
2,6
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Wtrysk
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
4 (DOHC)
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
1 Cylinder
Skrzynia biegów
Manualna 6 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Cieczą
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Tak
Prędkość maksymalna licznikowa
Prędkość maksymalna GPS
120
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
100
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
835
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
2025
Rozmiar opony przedniej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
/ R
Rozmiar opony tylnej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
/ R

Share This Post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Związany z produkcją dla motoryzacji od 2007 r. Na co dzień pracuje jako kierownik zakładu produkcyjnego. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.

REKLAMA

33 komentarze

  1. W przeciwieństwie do Hipstera, w Rieju praktyczniej poprowadzono wydech, porządna osłona silnika i wyższa kierownica. Mondial jest bardziej wariacją na Caferacera. Niestety w Centaury wysokość podnóżków podobna do Mondiala, czyli średnio terenowo, ale może komuś się sopodoba.
    Pytanie czy nowy importer będzie miał lepszy magazyn części od poprzednika, ale czas pokaże.

    Reply
    • Są dostępne blachy obniżające podnóżki. Akurat jest to proste do zrobienia w tych modelach i nic nie zmienia w wyglądzie motocykla .
      Można zamówić w znanej firmie że Wrocławia, na Ali lub wykonać samemu bo są naprawdę bardzo proste do zrobienia.

      Reply
      • Konkretnie w jakiej firmie?

        Reply
  2. ” Co ciekawe, homologacja podaje że silnik osiąga 13,6 KM przy 9750 obr/min. W homologacji Malaguti taki sam silnik osiąga 15 KM przy 11000 obr. Komu wierzyć?”- obydwu, bo moc silnika to iloczyn momentu obrtotowego i prędkości obrotowej.
    Ponadto napisałeś -„Według homologacji produkowany jest on przez firmę Zongshen (oznaczenie silnika to APR158MI-”
    Dla mnie to ten sam silnik. A specjaliści od marketingu pogrzebali trochę z danymi i…. 😀

    Reply
    • Silnik to nie wszystko.
      Przepustnica, wtrysk, ….no i ECU.
      Z tego silnika przy zmianie ECU można uzyskać nawet 15 KM.
      W SWM mapy zmieniają nawet do 19KM.

      Reply
      • Jasne, to takie proste. Wystarczy wymieić ECU i już masz 4 KM wiecej. Ile ja juz wysłuchałem takich bajek. Wszycy, którzy tak mówią, albo nie wiedzą o czym mówią , albo kpią…..

        Reply
        • To sobie zasięgnij informacji np. co do SWM. Jaki tam jest silnik i do jakiej mocy przygotowywano ten silnik do zawodów. Akurat do tego silnika mapy są ogólnie i łatwo dostępne.
          Aprilia jest nie co inaczej bo najłatwiej kupić box . Tylko że to wydatek 2000zł.
          Inna sprawa to że po tych zabiegach silniki tracą na trwałości i to czasem drastycznie.
          Więc lepiej jak ograniczyć mieszankę przy 9750 przez ECU . Przez to obniżyć moc , która właśnie od tych obrotów już nie wrośnie.
          Lub można sobie przeanalizować zmiany w mt125 i innych moto ze silnikiem minarelli. Tam też łatwo o 2KM podnieś moc .Zdążają się sztuki w serii które mają prawie 17 KM. Itd… bo w chińskich 10KM też można uzyskać 12KM bez zmiany pojemności i akurat te silniki dają sobie z tym radę bez problemu.
          Rawla jak się nie znasz i nie ogarniasz tematu to nie znaczy że wszyscy tacy są jak ty.
          Bo nie wszyscy pozjadali wszystkie rozumy na postawie jedynego motorka który mają.
          A ja już w silnikach grzebałem jak jeszcze na dywan po drabinie wchodziłem 😉

          Reply
          • Jest taka piosenka, której refren brzmi mniej wiecej:
            „baju, baju baju……. 😀

    • Też tak miałem napisać, choć wydawało mi się że homologacja powinna podawać moc maksymalną silnika. Dlatego też uważam że ten motocykl ma pełne 15KM.

      Z tym oznaczeniem silnika na początku to jest skomplikowana sprawa, bo to jest opisane w chińskiej normie. Nie wiem na ile jest możliwa zmiana pierwszych liter oznaczających producenta.

      Reply
      • To sia stare jak świat zabiegi specjalistów od sprzedaży. Hyosung w swoim czasie, lub jego importer, w swoim czasie też wypuszczał na rynek modele z silnikiem 13 KM, co było ciekawym, bo podawano moc niższą w stosunku do starszych modeli, a to wciąż był ten sam silnik. NIgdy nie zrozumiem, czemu to miało służyć?

        Reply
        • Różnym regulacjom prawnym na różnych rynkach

          Reply
  3. Można uzyskać 17KM.

    Reply
  4. To sobie ją śpiewaj . To jest właśnie rozmowa praktyka z teoretykiem który zawsze wie lepiej.

    Reply
    • Śpiewam, i przestregam wszystkich przed takimi praktykami.

      Reply
    • Pytanie dlaczego producent ograniczył moc skoro ustawa pozwala na 15 km ? Czyżby przyoszczędzono na silniku i lepiej było go zblokować niż później naprawiać zajechane silniki w ramach gwarancji? W sumie to i te 13,6 km w lekkiej 125 powinno być wystarczające a jak ktoś usilnie chce coś więcej to czemu nie zrobić prawka i wtedy w takich pieniądzach można już mocniejsze sprzęty wyrwać.

      Reply
      • Dokładnie. Pierwsza mondiale z silnikami montowanymi w Chinach traciły części w czasie jazdy. Części silnika ale też inne.
        Można wejść na jakieś francuskie forum. Zdjęć jest pełno. Często był ten temat tam poruszany i często pisano że nawet zagraża to bezpośrednio bezpieczeństwu.

        Reply
        • to nie prawda , z silnikami nic się nie działo i nie dzieje , owszem problemy były na początku z czego największy z tylnym hamulcem i odkręcającym się wspornikiem na tablicę rejestracyjną.
          w moim nic się nie stało a jeżdżę już 3 sezon.
          Mam też „dorosły” motocykl ale Mondial na miasto – dojazd do pracy jest super. Wąski , zwrotny i z dobrym przyspieszeniem przy małym apetycie na paliwo.

          Reply
          • Wejdź na forum francuskie. Znaczyły teren, blokowały się skrzynie, był problem ze sprzęgłem … było tego więcej. Już się tym nie interesuje. Wspornik i hamulec też był oczywiście i chyba dźwignia biegów czy hamulca często się łamała. W każdym razie też lepiej żeby za szybko nie jeździł jak takie usterki na początku go trapiły.

          • Wytłumacz lepiej jak zwiększyłeś moc, czy przywróciłeś 15KM.

          • Witam. A co z tylnim hamulcem się działo? U mnie zaczął słabo hamować…

      • Hyosung Gv 125 waży około 172 kg.

        Reply
        • Co ma gv 125 do tego tematu? Gv to armatura dla dojżałego człowieka. Ja bym już wolał GT 125 jakbym chciał v2 w 125. Tylko że spalanie bardziej jak w 250 choć i to można przeboleć. Szkoda że już hyosunga u nas nie ma w sprzedaży bo się mimo wszystko wyróżniał swoimi 125.

          Reply
          • Chciałem jedynie odnieść się do Twojej wypowiedzi-„W sumie to i te 13,6 km w lekkiej 125 powinno być wystarczające „. Myslaem że nawiązujesz do mojej wcześniejszej wypowiedzi o podawanie przez pewien czas przez importera mocy silnika niższej ni w starszych modelach . Tyle i tylko tyle.

          • Honda CB125R 2019, też ma ok. 13KM mocy i jakoś nikt o to kopii nie kruszy

  5. Śpiewaj, śpiewaj … może chociaż to ci dobrze wyjdzie.

    Reply
    • Posłuchaj mnie uważnie 'praktyku” bo nie będę więcej powtarzał. Być może nie doczytałeś, , powtórzę więc. Moc silnika to iloczyn momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika. Wyjaśnij mi praktyku ignorancie, w jaki sposób zmiana ecu ( jak sam twierdzisz) zmieni, czytaj podniesie prędkość obrotową silnika?
      A może w swoim przypływie majestatu praktyka oświecisz mnie i powiesz w jaki sposób zmiana ECU wpłynie na wzrost momentu obrotowego? Tak na marginesie moment obrotowy silnika to siłą razy ramię ( patrz znowu iloczyn) gdzie ramieniem jest tu skok tłoka ( czyli długość wykorbienia)? A może zmiana ECU wpłynie na zmianę średnicy tłoka i wielkość szczeliny pomiędzy tłokiem a głowicą, co zapewne wiesz ma istotny wpływ na stopień sprężania, a ten na siłę waląca tłok? Czekam na wyjaśnienia. jeżeli mnie przekonasz już jutro zakupie nowe ECU do swojego motocykla.

      Reply
      • Ciebie nic nie przekona, a tak pojęcia mylisz że niewiadomo od czego zacząć więc się z tobą tej dyskusji nie podejmę bo do niczego mi twoje głupoty nie są potrzebne.
        Wyobraź sobie jedno. Że jak w twojej wzorcowej jednostce która ma 15KM przy 11000 obr. zastosujesz ECU które odcina zapłon przy 9750 obr. To silnik nie osiągnie 15KM bez zmiany ECU lub map. To jest chyba jasne nawet dla dziecka.

        Reply
      • Skok tłoka = 2 x wykorbienie

        Reply
      • Km

        Reply
  6. jas13, Honda od zawsze podaje moc swoich motocykli na kole. Co zawsze jest mniej od mocy nominalnej silnika. Może ze względów marketingowych nie jest to najlepsze, jednak jeśli chodzi o podejście do klienta to jest to bardzo w porządku. Świadomy klient hondy o tym wie i jeśli chodzi o faktycznie dorosłe motocykle to nie robi to dużej różnicy to przy 125 to może to dziwić że Honda nie podaje mocy nominalnej silnika ze względów marketingowych a trzyma się swoich zasad . Może dlatego właśnie wielu mówi że” tylko Honda” .
    Silnik hondy nie ma 15KM jednak zobacz dostępne wykresy na internecie Hondy ,Yamahy i KTM. W porównaniach na hamowni Honda osiąga na kole 13,3 KM do 13,6KM a KTM i Yamaha od (tylko) 0,2KM do 0,5KM więcej.
    To ciekawe bo w ostatnim swoim filmie Kamil tak w pół zdania poruszył ten temat odnośnie lambretty, czyli moc na kole i to że Chińczycy przejmują europejskie marki.
    Co do hondy to można zwiększyć jej moc nawet bez zmiany ECU. Tylko znowu czy warto wydać przeszło 2000 dla 2KM.
    Wystarczy podmienić przepustnice i wtrysk z wersji hondy cb150r. Są firmy oferujące takie zestawy. Należy też minimalnie dopasować pod przepustnice głowice. Przepustnica ma większą średnicę o 3 mm.

    Reply
    • Chińskie kolega na siłę będzie podkręcać, a Hondy nie. Kolego bądź konsekwentny, albo podkręcamy wszystko, albo dajmy ludziom żyć.

      Reply
    • O co ci z podkręcaniem chodzi?
      Jak chcesz to sobie chinola podkręć.

      Reply
      • W każdym motocyklu moc podkręca się tak samo – manetką gazu 🙂

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>