Szukasz męża, żony, chłopaka, dziewczyny? Junak Vintage 125 Ci pomoże. Na tym skuterze dziarsko wygląda każdy, zarówno chłopak jak i dziewczyna, młodszy i starszy. Przekonałem się o tym dając się przejechać tym sprzętem osobom z w różnym wieku i z różnymi charakterami. Każdemu z nich rysował się na twarzy banan z dzieciństwa. Nikt nie śmiał wybrzydzać – nawet małe dzieci prosiły o przejażdżkę.
Jako informatyk, często spotykam się z prośbą od znajomych koleżanek, abym pomógł im wybrać właściwy laptop czy tablet. Wiecie co im wtedy mówię? Mówię: kup sobie taki, który jest piękny, który jest kolorowy, który ma fajną obudowę, najlepiej taki z wektorowymi kwiatkami. Dlaczego, taki? Bo nawet jak się zepsuje, to i tak mu to wybaczysz. Podobnie, mogę z czystym sumieniem polecić Junaka Vintage, ma swoje wady, ale kocha się go od pierwszego posadzenia tyłka na kanapie. Wybaczysz mu nawet gdy zgaśnie na środku największego skrzyżowania.
Jadąc po mieście ściągałem na siebie wzrok wielu osób z chodnika, nawet pozwoliłem sobie policzyć i porównać z Junakiem 806. Vintage wygrał miażdżącą przewagą. To za sprawą chromowanych lusterek i plastikowych elementów na obudowie. Wieczorem bardzo dobrze widoczny jest zegar, którego podświetlenie aż bije po oczach i to nie tylko po oczach kierowcy. Jest bowiem widoczny także z ulicy. Na uwagę zasługuje też przyjemne i skuteczne oświetlenie ledowe. Rundka Vintage’m po starym rynku w ciepły letni wieczór, poprawia samopoczucie podobnie jak wypad na solarium w środku zimy. Czujesz się bardziej „fit”.
Technicznie? Jest ok, znany i niezawodny silnik 152QMI z automatycznym ssaniem sprawuje się godziwie. Po mieście? Jeździ super, znakomicie przyspiesza. Poza terenem zabudowanym, mogło by być lepiej. 90 km/h jest osiągalne tylko z wiatrem. W trasie najprzyjemniej jedzie się z prędkością 70 km/h. Obroty silnika są wtedy bardzo relaksujące. Więcej też można cisnąć bo przecież ta jednostka nie jest wysilona, nie skatujemy tej maszyny, ale klasyki mają to coś, że nie czujesz potrzeby cisnąć. Powolna jazda jest przywilejem. Myślisz sobie … ja jestem maczo, niech kierowcy mi wybaczą. Na dalekie trasy raczej się nie nadaje, ale na wypad nad jeziorko jest idealny. Do codziennych dojazdów do pracy warto zainwestować w przednią szybę. Klasyczne kształty i styl powinny dobrze współgrać z szybą, która w sportowych modelach lubi popsuć dobre wrażenie.
W schowku pod kanapą zmieścimy pełny kask i kilka drobiazgów. W przednim schowku nie zmieścimy słonia, ale eko-torba na zakupy się zmieści. Mamy niemal płaską podłogę i płaską kanapę, która pozwala zająć wygodne miejsce nawet 2 metrowemu facetowi. Materiał z którego wykonana jest kanapa też wydaje się dobrym kierunkiem w chińszczyźnie na rok 2015. Nie nagrzewa się do tysiąca stopni Celsjusza, szybko odparowuje wodę i nie klei się do golizny. +3 do lansu dodaje nam także wyszywane logo Junak na kanapie, któremu przyglądają się zazdrośni kierowcy 4 kółek, stojący w korku. Damski tyłeczek jest dobrze widoczny i prezentuje się na tej kanapie znakomicie.
Na minus zasługuje bębnowy hamulec z tyłu i słabe plastiki. Niestety obudowa lubi zatrzeszczeć a hamowanie, biorąc pod uwagę niezbyt dobrej jakości ogumienie, może okazać się mało skuteczne. W kryzysowej sytuacji przednie koło szybciej reaguje a tył nie daje rady. Łatwo o zblokowanie przedniego koła co kończy się skręceniem kierownicy, wywrotką i połamaniem plastików lub w najlepszym wypadku porysowaniem pięknych, bocznych chromów – czar designu pryska w sekundę. Ten sprzęt nie nadaje się na ostrą jazdę bez trzymanki. To jest low-rider, który służy do lansu. Także lusterka mogły by być ciut szerzej. Pudzian będzie widział w nich swoją piękną klatę, zamiast drogi.
Podsumowując, skuterek jest przyjemny, kochają go wszyscy, chłopaki patrzą na ten sprzęt z błyskiem w oku, a dziewczyny błagają o to, by przewieź je na kanapie. Warto wozić w schowku dodatkowy kask. Czy warto go kupić? Tak, czysto technicznie mógłby być odrobinę tańszy, jednak za ten design warto dopłacić. Cena nie jest z kosmosu, identyczny skuter sprzedawany w Anglii pod nazwą Lexmoto Vienna kosztuje po przeliczeniu na złotówki 6 374 zł. Szkoda, że nie ma opcji z białym lakierem i czerwonymi dodatkami – byłby jeszcze bardziej lanserski, kremowy jakoś do mnie nie przemawia. Ba! Mógłby też być różowy, dla prawdziwych księżniczek.
Junak Vintage 125 ma wtrysk, hamulce CBS i spełnia wymogi EURO4.
Film
Jeżeli nudzą cie opowieści o tym sprzęcie, przesuń film na koniec, jest tam kilka ciekawszych ujęć.
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 5.22 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 7.1 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 102 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.051 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | 2.8 |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | Gaźnik |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | 2 (OHC) |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | 4 suwowy (4T) |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | 1 Cylinder |
Skrzynia biegów | Automatyczna |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | Powietrzem + wentylator |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | Nie |
Prędkość maksymalna licznikowa | 92 |
Prędkość maksymalna GPS | |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | 70 |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 780 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 720 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | 2050 |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 120/70 R12 Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 120/70 R12 Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie |
Piter
Witam serdecznie,
noszę się z zamiarem zakupu tego skutera. Stąd szukam wszelkich informacji na jego temat. Niestety jak na razie w internecie widnieją głównie hasła firmowe, bez konkretów.
Stąd mam pytanie czy ktoś wie może jaką nazwę nosi Junak w Chinach?
pozdrawiam
Dawid Parus
Piter,
Nie wiem dokładnie jak się nazywa model w chinach, bo tak naprawdę to fabryka która go produkuje, wypuszcza je tylko na export. Nawet na firmowej stronie http://www.wangyemotor.com nie znajdziemy go na liście produktów, ale za to jego zdjęcie jest w nagłówku. To jest tak że różne firmy, takie jak Junak, odrobinę go kastomizują i sprzedają pod różnymi markami. Fabryka w której powstaje to ZHEJIANG TAIZHOU WANGYE POWER CO. LTD.
W 2014 ta firma wyprodukowała 176 102 motocykle z czego 140 910 poszło na export.
Zapewniam też, że to nie jest tekst sponsorowany. Wymieniłem jego wady, a co do trwałości, trudno ocenić, to jest nowość. Dopiero użytkownicy, którzy zrobią kilka tysięcy kilometrów, dadzą odpowiedni feedback
Stan
Ten skuterek z tak słabym silnikiem 5.5 kW nie wyciągnie 90 km, żeby nie wiem co. Bliższa prawdy jest prędkość maks. 80 km/h. Piszę tu o kierowcy ważącym średnio 80 kilka kilogramów. Chyba, że bardzo szczupła kobieta zdolna jest rozpędzić do 90-tki za miastem ten skuterek. Ja wiem, że w Europie zachodniej takie sprzęty tylko po mieście się użytkuje, ale w Polsce są nieco inne warunki odnośnie zamożności i eksploatacji takich skuterków. Na wsiach i małych miasteczkach, gdzie jest cztery ulice na krzyż, też takimi pojazdami jeżdżą. Także 12 calowe kółka nie zapewniają należytego komfortu po nierównościach w czasie jazdy po mieście. Nie jestem zwolennikiem takich sprzętów, a za tą kasę można kupić lepsze chińskie pojazdy i niekoniecznie skutery.
Motto
Na przykład?
Frycior
Przy wadze 80-paru kg wyciągnął bez większego wysiłku 95 km/h 🙂
Piter
Szanowni przedmówcy, dziękuję za informację i opinię. Panie Dawidzie, zaprezentowany przez Pana film jest chyba pierwszym rzeczowym spośród dostępnych na internecie, stąd też wyraziłem swoją opinię na kanale YouTube.
Natomiast, zdaję sobie sprawę, że 125 cm3 i moc rzędu 7,5 KM + bezstopniowa przekładnia nie może konkurować z nowocześniejszymi silnikami z manualną skrzynią biegów w silnikach w Junak 123 i pochodne. Ale w skuterach miejskich nie o to chyba chodzi.
Wracając do tego modelu, kwestią zasadniczą jest jego bezawaryjność i bezobsługowe użytkowanie, zwłaszcza w bezpośredniej rywalizacji rynkowej z Rometem Retro 7 (125 cm3), bo oba są równie elegancko zaprojektowane.
Co do wspomnianego Rometa cóż trzeba czekać na prawdziwy teścik.
pozdrawiam
Vintage 125 ccm
Mam tą tandetę chińską puki co bawi mnie , ale zdaję sobie sprawę że to urokliwa tandeta . Moje obiektywne postrzeżenia ,, 1 brak serwisowej dokumentacji odnośnie zamienników i kluczowych momentów dokręcania śrub itd. 2 trwałość elementów gołym okiem widać że by tylko dwa lata wytrzymały ! . jak Bóg da to nawiążę kontakt ze Stage 6T4 Sport s i wiele kluczowych elementów zamówię u producentów którzy QH mają za dewizę ..
reasumując 125ccm vintage jest piękna , prowadzi się fajnie ale trzeba być czujnym , pół fabrykat podatny na mody , materiały to z których jest zrobiona to tandeta XXI wieku tak jak cała obecna motoryzacja . Polecam .