Porady

Koła motocyklowe – podstawa przyjemnej i bezpiecznej jazdy

Koła motocyklowe – podstawa przyjemnej i bezpiecznej jazdy

Koła motocyklowe to nie lada wynalazek – w trakcie jazdy motocyklem, szczególnie
sportowej, poddawane są ogromnym prędkościom, działaniu dużych sił i obciążeń.
Muszą znosić gwałtowne hamowanie, mocne przyspieszanie, a także odkształcenia w
zakrętach. Motocykl koła ma tylko dwa – w przeciwieństwie do auta tutaj każda awaria
niesie za sobą wielokrotnie wyższe ryzyko tragedii. Do wyboru odpowiednich felg, opon,
regularnego serwisu i wymiany części naszego motocykla trzeba więc przyłożyć
ogromną wagę.

Rodzaje kół motocyklowych

W motocyklach stosowane są dwa rodzaje kół: szprychowe oraz odlewane.


Koła szprychowe składają się z obręczy, piasty i szprych. Jest to starsze rozwiązanie,
wygodniejsze w przypadku awarii oraz dające lepszą amortyzację. Wadą jest koszt produkcji

  • w kołach motocyklowych stosuje się 36 lub 40 stalowych szprych, które trzeba odpowiednią
    naciągnąć i zapleść na krzyż w charakterystyczny sposób, by nie pękały przy dużych
    obciążeniach i zadowalały wytrzymałością. Dodatkowo koła takie są dość ciężkie, choć w
    dzisiejszych czasach wagę tę redukuje się poprzez zastosowanie karbonowej lub aluminiowej
    obręczy. Koła szprychowe są używane w motocyklach klasycznych oraz w maszynach enduro
    i motocross.

  • Drugi rodzaj kół to koła z felgami odlanymi z aluminium. Są one łatwiejsze w produkcji i
    bezobsługowe. Mogą mieć różne kształty – z siedmioma, pięcioma, trzema szprychami, w
    kształcie Y. Felgi takie są sztywne i dość trwałe – nie ulegają łatwo odkształceniom, ale po
    długim i intensywnym użytkowaniu mogą ulec pęknięciu, szczególnie w ciężkim terenie –
    stąd w motocyklach terenowych używa się nadal bardziej elastycznych kół szprychowych.
    Dodatkowo felgi aluminiowe są lżejsze, co ma duże znaczenie dla komfortu użytkowania
    motocykla i prawidłowego zachowania kół w zakrętach. Stąd też przemysł wciąż pracuje nad
    tworzeniem kół lekkich, ale i wytrzymałych – powstają np. felgi magnezowe czy karbonowe.
Zdjęcie zrobione przez  czesciauto24.pl

Jakie opony do naszego motocykla?

Obecnie stosuje się najczęściej opony bezdętkowe, do których przystosowane są nawet
współczesne koła szprychowe. Istnieją natomiast przeróżne rozmiary i rodzaje opon
motocyklowych. Jakie konkretnie wybrać?


Zacznijmy od rozmiaru. Rozmiar opony wynika oczywiście z rozmiaru felg, jakie posiada
nasz motocykl. Musimy znać: średnicę felgi (w calach), piasty oraz łożysk, a także rozstaw
śrub do przykręcenia tarczy hamulcowej. W motocyklu koła przednie i tylne mają różne
zadania – koło tylne jest kołem napędowym, natomiast przednie odpowiada za nadawanie
kierunku jazdy oraz przyjmowanie większości obciążeń w trakcie hamowania. Z tego
względu koła tylne są najczęściej szersze, natomiast przednie – węższe. Zdarza się, że
przednie koło ma większą średnicę oraz inny skład, niż koło tylne. O rozmiarze opon
świadczą jej oznaczenia, np. 120/70Z R17 to opona o średnicy 17 cali, szerokości 120 mm i
profilu 70%. Każda opona posiada również oznaczenie indeksu nośności i prędkości.
Jeśli chodzi o rodzaj opony, to rozróżniamy trzy podstawowe typy opon ze względu na
ułożenie nitek w kordzie:
– diagonalne (oznaczenie „-”),
– diagonalne opasane (oznaczenie „B”),
– radialne (oznaczenie „R”).


Do motocykli terenowych typu enduro, a także chopperów, stosuje się najczęściej opony
diagonalne. Opony diagonalne opasane i radialne posiadają dodatkową warstwę kordu dla ich
wzmocnienia. Opony radialne dostosowane są dla największych prędkości. Inne oznaczenia
występujące na oponach motocyklowych to na przykład: M/C – opony przeznaczone tylko dla
motocykli, A – opony specjalne, RF – opony wzmocnione, NHS – opony bez homologacji
drogowej, przeznaczone tylko na tor.


Inny podział opon motocyklowych wskazuje na ich funkcjonalność. Mamy więc opony
wyścigowe, szosowe, terenowe, turystyczne. Dodatkowo możemy wybierać spośród różnych
mieszanek gumy i kształtu bieżników, zależnie od typu naszej maszyny i indywidualnych
preferencji. Motocykliści często do codziennej jazdy w różnych warunkach wybierają takie

opony, jak Bridgestone S21 czy Michelin Power 5. Do bardziej dynamicznej jazdy polecane
są takie opony, jak Pirelli, np. Pirelli Diablo Rosso III czy Pirelli Supercorsa – najbardziej
zbliżone do wyścigowych „slicków” opony z homologacją drogową.

Kiedy wymienić opony?

Opony w motocyklu należy sprawdzać regularnie – przy standardowym używaniu motocykla,
przed każdym sezonem. Głębokość bieżnika powinna wynosić nie mniej niż 1,6 mm.
Dodatkowo należy zwrócić uwagi na wszelkie wybrzuszenia, odkształcenia, uszkodzenia
gumy. Opona nadaje się również do wymiany, gdy jest starsza niż 10 lat.
Warto sprawdzać naszą maszynę regularnie – dobre opony będą „kleić się” do asfaltu,
zapewniając bezpieczeństwo w każdych warunkach i dając większą frajdę z jazdy. Opony
nadające się do wymiany nie tylko zepsują nam zabawę, ale mogą też doprowadzić do
tragedii.

Udostępnij ten post


REKLAMA

2 komentarze

  1. Problem pojawia się w przypadku, gdy do danego typu motocykla nie można na rynku dostać opony (renomowanego producenta) w właściwym rozmiarze i przeznaczeniu na konkretną oś.

    Odpowiedz
  2. Chińskie opony nadają się do wymiany po zakupie 🙂 nie no żart. Ale nie ma co liczyć tak długi okres użytkowania jak markowych. Ścieralność ponoc nawet lepsza, bo trwardsza guma.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>