Czy można serwisować nowy motocykl poza ASO bez utraty gwarancji ? Czy może jest to tylko pusty przepis? A może znów motocykliści są dyskryminowani i prawo to dotyczy tylko samochodów osobowych? Zobaczcie co odpowiedzieli nam Polscy importerzy.
To pytanie spędza wielu z nas sen z powiek. Zwykle przeglądy w ASO są dużo droższe niż te przeprowadzone u znajomego mechanika pojazdowego lub terminy przyjęcia motocykla na warsztat są odległe i chcąc zadbać o nowy sprzęt zgodnie z zaleceniami producenta, nie moglibyśmy się nim poruszać do czasu wykonania konserwacji.
Postanowiliśmy przyjrzeć się dokładnie tej sprawie w kontekście motocykli i niestety nie mamy dobrych wieści.
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 461/2010 z dnia 27 maja 2010 r, oraz Obwieszczenie Urzędu Nadzoru EFTA 2012/C 307/03 precyzujące powyższe rozporządzenie UE, wyszczególnia co prawda w paragrafie 69 praktyki zakazane:
- „uzależnianie prawnych lub przedłużonych gwarancji producenta wobec nabywcy od tego, czy użytkownik ostateczny zleci przeprowadzenie wszystkich napraw i konserwacji, również tych nieobjętych gwarancją, jedynie autoryzowanym warsztatom w ramach sieci”
- „To samo odnosi się do warunków gwarancyjnych wymagających użycia części zamiennych marki producenta w odniesieniu do wymiany części nieobjętych warunkami gwarancji…”
Jednak rozporządzenie to mówi o pojeździe silnikowym.
Według Polskiego kodeksu o ruchu drogowym „pojazd silnikowy” definiowany jest jako: – pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;
Według Prawa Unijnego zaś „pojazd silnikowy” oznacza pojazd z własnym napędem, przeznaczony do wykorzystywania na drogach publicznych, wyposażony w co najmniej trzy koła;
Ta niejasność powoduje, iż większość producentów/importerów korzysta z tego iż prawo Unijne jest prawem nadrzędnym w stosunku do prawa Polskiego i wymaga serwisowania w ASO.
Pisząc ten artykuł zadaliśmy kilka pytań firmom sprzedającym motocykle 125ccm w Polsce o ich stosunek do tego rozporządzenia oraz o autoryzowaną sieć serwisową. Pierwszy odpowiedział nam ALMOT, odpowiedź nadeszła już po trzech godzinach. Jesteśmy pod wrażeniem tak szybkiej odpowiedzi.
Klikając na poniższe odnośniki zostaniecie Państwo przeniesieni do odpowiedzi jakich udzielił nam dany producent/importer. W miarę napływania odpowiedzi od kolejnych importerów lista będzie uzupełniania.
JUNAK BENYCO HONDA KAWASAKI KEEWAY ROMET YAMAHA
JUNAK
Czas oczekiwania na odpowiedź: 3 godziny
Ile Państwa firma posiada autoryzowanych serwisów obsługi i punktów sprzedażowych?
Junak na terenie kraju posiada ponad 200 autoryzowanych punktów dealerskich i serwisowych. Ich pełna lista znajduje się na oficjalnej stronie internetowej marki Junak: http://www.junak.com.pl/
Dlaczego warto wybrać Państwa ASO?
ASO Junak to przede wszystkim doświadczenie w obsłudze pojazdów marki Junak
oraz szybki i tani dostęp do oryginalnych części zamiennych i eksploatacyjnych.
Budowanie naszej sieci serwisowej opiera się na aktywnej selekcji partnerów, za
sprawą czego nasi Klienci mogą docenić szybką, fachową i optymalną cenowo
obsługę swojego jednośladu. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że każdy Junak i każdy
z naszych Klientów zasługuje na indywidualne podejście i zaangażowanie.
Proszę podać oficjalne stanowisko w stosunku do rozporządzenia UE NR 461/2010 oraz serwisowaniem Państwa produktów poza ASO
ALMOT, właściciel marki Junak w pełni podporządkowuje się wytycznym zawartym
w akcie normatywnym UE 461/2010 i respektuje ich brzmienie. Jednakże nasza
rozbudowana sieć serwisowa zapewnia dość dobry dostęp do usług serwisowych na
terenie całego kraju.
informacji udzielił: Pan Karol Kopytek, kierownik d/s obsługi klientów kluczowych Almot.
powrót do menu wyboru
YAMAHA
Czas oczekiwania na odpowiedź: 2 dni robocze
Ile Państwa firma posiada autoryzowanych serwisów obsługi i punktów sprzedażowych?
Yamaha w Polsce posiada 29 placówek (13 – salonów premium, 9 salonów standard i 7 punktów serwisowych)
Dlaczego warto wybrać Państwa ASO?
Wysoki poziom świadczonych usług i jakość oferowanych części zamiennych to tylko jedna z wielu zalet, jakie niesie ze sobą serwisowanie pojazdów w autoryzowanym serwisie Yamaha.
Przeświadczenie o wysokich kosztach napraw w ASO, często okazuje się błędem, a pozorna oszczędność w rozwiązywaniu problemów przez nieautoryzowane warsztaty, kończy się wizytą w ASO, gdzie trzeba dokonywać napraw wcześniejszej usterki oraz szkód wyrządzonych przez niewykwalifikowanych mechaników. Personel serwisu jest na bieżąco szkolony, a nad jakością świadczonych usług zawsze czuwa importer.
Proszę podać oficjalne stanowisko w stosunku do rozporządzenia UE NR 461/2010 oraz serwisowaniem Państwa produktów poza ASO
Na dzień dzisiejszy takie prawo nie ma zastosowania do pojazdów objętych kategoriami: L1e, L3e, L7e*.
informacji udzielił: Jakub Alaborski, Marketing & PR Yamaha Motor Europe N.V. – Oddział w Polsce
*motorowery, motocykle bez wózka bocznego oraz pojazdy czterokołowe inne niż lekkie
powrót do menu wyboru
KAWASAKI
Czas oczekiwania na odpowiedź: 5 dni roboczych
Ile Państwa firma posiada autoryzowanych serwisów obsługi i punktów sprzedażowych?
W chwili obecnej posiadamy 34 dealerów (salony sprzedaży), którzy równocześnie posiadają autoryzowane serwisy oraz dodatkowo 7 punktów wyłącznie ASO.
Dlaczego warto wybrać Państwa ASO?
Pracownicy autoryzowanych serwisów Kawasaki kilkukrotnie w roku uczestniczą w szkoleniach prowadzonych przez nasz dział techniczny, który to z kolei jest szkolony przez Kawasaki Europe. To daje gwarancję, iż pracownicy autoryzowanych stacji napraw mają niezbędną wiedzę, a także narzędzia, aby zdiagnozować i wyeliminować ewentualne problemy w motocyklach naszej marki.
Proszę podać oficjalne stanowisko w stosunku do rozporządzenia UE NR 461/2010 oraz serwisowaniem Państwa produktów poza ASO.
Aby wykonać przegląd/naprawę gwarancyjną punkt ją wykonujący powinien móc wykazać się niezbędną rzetelnością, wiedzą (wyszkolony personel) oraz zapleczem technicznym (narzędzia np. komputer serwisowy) dedykowanym dla danej marki. Jeśli takowych nie posiada (a szkolenia techniczne oraz narzędzia specjalistyczne dostępne są wyłącznie dla autoryzowanych dealerów/serwisów Kawasaki) nie może powyższych przeglądów/napraw wykonywać.
informacji udzieliła: Marta Głowacka, Koordynator sprzedaży pojazdów
powrót do menu wyboru
BENYCO
Czas oczekiwania na odpowiedź: 7 dni roboczych
Ile Państwa firma posiada autoryzowanych serwisów obsługi i punktów sprzedażowych?
Po pierwszym roku istnienia firmy Benyco mamy 80punktów ASO, które są jednocześnie punktami sprzedażowymi.
Dlaczego warto wybrać Państwa ASO?
- Dostępnść ASO do całej gamy części zamiennych
- Szybka realizacja napraw i przeglądów gwarancyjnych
- Wykwalifikowana kadra mechanikow i sprzedawcow.
Proszę podać oficjalne stanowisko w stosunku do rozporządzenia UE NR 461/2010 oraz serwisowaniem Państwa produktów poza ASO.
Zapytanie przekazano do odpowiedniego działu, nadeślemy dokładne stanowisko wkrótce.
informacji udzielił: Piotr Kulczyński, Market Manager
powrót do menu wyboru
ROMET
Czas oczekiwania na odpowiedź: 8 dni roboczych
Ile Państwa firma posiada autoryzowanych serwisów obsługi i punktów sprzedażowych?
Serwis Romet to ponad 500 serwisów z czego 130 to serwisy zlokalizowane w naszych punktach franczyzowych. Aktualna lista serwisów Romet znajduje się na stronie http://www.centrum.romet.pl/
Dlaczego warto wybrać Państwa ASO?
Autoryzowane punkty serwisowe Romet to przede wszystkim wysoki poziom świadczonych usług oraz dostępność do części zamiennych. Romet posiada najbardziej rozbudowaną siec serwisową ze wszystkich marek oferowanych w Polsce. Przeprowadzane szkolenia serwisowe oraz dostęp do mnogiej ilości materiałów serwisowych sprawia że motocykl serwisowany w autoryzowanym serwisie jest w dobrych rękach. Autoryzowane punkty są pod czujną opieką gwaranta.
Proszę podać oficjalne stanowisko w stosunku do rozporządzenia UE NR 461/2010 oraz serwisowaniem Państwa produktów poza ASO.
Arkus & Romet sp. Z.o.o, właściciel marki Romet zna i respektuje wytyczne zawarte w przytoczonym rozporządzeniu. Jednakże informujemy że rozporządzenie bezpośrednio nie dotyczy pojazdów jednośladowych. Jednocześnie informujemy ze dostęp do naszej autoryzowanej bazy serwisowej jest bardzo łatwy i nie ma konieczności korzystania z nieautoryzowanych punktów obsługi. Zaś koszty obsługi są adekwatne do wykonywanych czynności.
informacji udzielił: Damian Piotrowski, Menadżer produktu
powrót do menu wyboru
KEEWAY
Czas oczekiwania na odpowiedź: 8dni roboczych
Ile Państwa firma posiada autoryzowanych serwisów obsługi i punktów sprzedażowych?
Importerem marki Keeway od 2014 roku Arkus & Romet sp. Z.o.o również od tej daty budowana jest sieć wykfalifikowanych serwisów Aktualna liczba serwisów marki przekracza 35 punktów w całym kraju. Wraz z kolejnymi przeprowadzanymi szkoleniami liczba serwisów jest powiększana. Aktualna lista serwisów Keeway znajduje się na stronie http://www.keewaymotors.pl/
Dlaczego warto wybrać Państwa ASO?
Serwis Keeeway to przede wszystkim fachowa wiedza z zakresu serwisowania pojazdów marki Keeway. W punktach Dealerskich jest dobry dostęp do oryginalnych części zamiennych i eksploatacyjnych. Serwisy Keeway to gwarancja wysokiej jakości usług.
Proszę podać oficjalne stanowisko w stosunku do rozporządzenia UE NR 461/2010 oraz serwisowaniem Państwa produktów poza ASO.
Arkus & Romet sp. Z.o.o, importer marki Keeway zna i respektuje wytyczne zawarte w przytoczonym rozporządzeniu. Jednakże informujemy że rozporządzenie bezpośrednio nie dotyczy pojazdów jednośladowych. Jednocześnie informujemy ze dostęp do naszej autoryzowanej bazy serwisowej jest bardzo łatwy i nie ma konieczności korzystania z nieautoryzowanych punktów obsługi.Zaś koszty obsługi są adekwatne do wykonywanych czynności.
informacji udzielił: Damian Piotrowski, Menadżer produktu
powrót do menu wyboru
HONDA
Czas oczekiwania na odpowiedź: 9dni roboczych
Ile Państwa firma posiada autoryzowanych serwisów obsługi i punktów sprzedażowych?
Na terenie Polski Honda posiada 17 punktów sprzedażowych które jednocześnie są ASO.
Dlaczego warto wybrać Państwa ASO?
W przeciwieństwie do warsztatów „garażowych” :
- odpowienio wykwalifikowany personel
- narzędzia specjalne (zarówno jeżeli chodzi o precyzyjną diagnostykę układów zasilania i ABS, jak i te nietypowe narzędzia ręczne”)
- w ASO do wyceny usług wykorzystywane są normatywy czasowe producenta – a nie „sufitologia” (często finalna kwota za usługę jest niższa w ASO niż u „pana Kazia”)
- pojazd pozostawiany w ASO objety jest ubezpieczeniem (obejmujące choćby uszkodzenie podczas jazdy testowej, uszkodzenie na parkingu przez inny pojazd itp.)
- mechanicy w ASO mają dostęp do szkoleń i dokumentacji technicznej producenta. Od bieżącego roku będą również certyfikowani.
- mechanicy są wyspecjalizowani w motocyklach danej marki i nowinki techniczne i procedury naprawcze są im znane ze szkoleń – nie muszą się uczyć nowych technologii dopiero na motocyklach klienta,
- ASO za swoje usługi zawsze wystawia dokument fiskalny i na jego podstawie klient może dochodzić swoich ewentualnych roszczeń. – Warsztaty „garażowe” działają najczęściej w „szarej strefie” i nie zawsze klient zdąży zgłosić swoje roszczenia, gdyż klient nie mając nawet paragonu , czasem nie ma juz komu je zgłaszać , bo firma już nie istnieje, bądź zmieniła nazwę.
- ASO oferują pojazdy zastępcze dla klientów serwisu
Proszę podać oficjalne stanowisko w stosunku do rozporządzenia UE NR 461/2010 oraz serwisowaniem Państwa produktów poza ASO.
Gwarancja ulega wygaśnięciu i ASO Honda odmówi świadczenia gwarancyjnego w przypadku:
- Gdy przeglądy okresowe były wykonywane niezgodnie z instrukcjami technicznymi Honda.
- Gdy usterka ma bezpośredni lub pośredni związek z nieprawidłowa naprawa Iub przeglądem wykonanym poza ASO Honda, ewentualnie we własnym zakresie.
- Gdy usterka została spowodowana użyciem części lub materiałów które nie spełniają kryteriów i standardów oryginalnych części zamiennych, akcesoriów lub materiałów eksploatacyjnych.
informacji udzielił:Andrzej Leśniewski, Customer Relations Section
jaaaaaa
JEdynie chyba co sie oplaca to oddac do przegladu motorek tylko za 1 termin. Dalej chyba nei ma sensu. Olej mozna samemu wymienic !
Pawelmonte
Jaaasne. Pierwszy , no może drugi przegląd w serwisie a potem wystarczy solidna wiedza i umiejętności oraz dobre narzędzia! Jednak jak Ktoś nie bardzo wie co robi, to albo będzie się uczył na swoim motorku albo TRUDNO! Trzeba serwisować w warsztacie ale KONIECZNIE!!! motocyklowym, w samochodowych często nie mają pojęcia o prawidłowej obsłudze za to siły w dokręcaniu śrub zbyt dużo…
Bombomek
Kolejny debil który później płacze, że się „popsuło”. Dzięki takim półgłówkom serwisy zarabiają konkretne pieniądze.
DONJACA
Czy Benyco ustosunkowało sie wkońcu .Nadesłali odpowiedż