Przydatny kalkulator gdy trzeba określić czy dany motocykl spełnia warunki ustawy o motocyklach, które można prowadzić posiadając prawo jazdy kat B.
Wypełnij pole kilowaty, lub konie mechaniczne aby uruchomić kalkulator. Następnie dodaj wagę aby sprawdzić czy motocykl spełnia warunki ustawy.
Są dwa trzy parametry które określają jakim motocyklem można jeździć na prawku kat B. Jest to pojemność nie przekraczająca 125ccm, moc mierzona w kilowatach oraz stosunek mocy do masy. Moc takiego motocykla nie może przekraczać 11kW (Kilowaty). Natomiast stosunek mocy do masy nie może przekraczać wartości 0.1. Ten parametr znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym, w polu „Q”. Gdy te warunki nie będą spełnione, a ty nie będziesz posiadał prawa jazdy A. Możesz mieć spore kłopoty. Dowiedz się więcej co grozi za większą moc. Niekiedy zdarza się, że wartość w polu Q nie jest wypełniona. Wtedy musimy to policzyć, a w tym pomoże Wam nasz kalkulator. Wagę i moc znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym, w wyciągu z homologacji lub w karcie pojazdu.
Kilowaty (kW)
Konie mechaniczne
Waga w kilogramach (kg)
Stosunek mocy do wagi (kW / kg)
Czy motocykl spełnia warunki ustawy?
Loxley
W dowodach rejestracyjnych pole Q określa stosunek mocy do ciężaru. Jednostką ciężaru jest kg x (m/s2). Dowód rejestracyjny podaje, że kg! Ciężar, to nie masa, a iloczyn masy i przyciągania ziemskiego, które wynosi około 9,81 m/s2 (P = m x g, gdzie P – moc; m – masa; g – przyciąganie ziemskie). Pole Q podaje również, że jest wyrażone w jednostce kW/kg. Jeśli jest to stosunek mocy do ciężaru,to nie może być jednostką kW/kg, a kW/(kg x m/s2). 1kg x (m/s2) = 1N (newton), więc można uprościć jednostkę mówiąc, że jest to kW/N. W specyfikacji pola Q opis wyklucza podaną jednostkę i odwrotnie. Pozdrawiam panią z podstawówki od fizyki. To tyle z ciekawostek. 😉
qwertyuiop
Bo mylisz fizykę (masa) z prawem o ruchu drogowym (masa własna pojazdu). To tyle z ciekawostek.
Tutenhammon
Loxley, wytocz proces państwu 😛 może uznają Twoją 20 konną maszynę jako spełniającą warunki hehhe
Onet
Loxley, bo to jest opis dla głąbów którzy nie rozumieją czym jest masa 😛 … Masa kojarzy się domorosłym cwaniakom z pruszkowskim gangsterem, albo z „minusem” w elektryce. A ciężar to ciężar 😛 … jak położysz 20KG ciężaru na wadze to ciężar waży 20kg, prawda? Więc o to tak naprawdę chodzi? hehe
moskit122
To jeszcze 3 grosze 🙂 kg to nie kG a KG jest zupełnie niepoprawne.
Gucio
To jeszcze mój grosik odnośnie bycia takim mądralą jak Loxley i moskit122. Diagnosta na stacji diagnostycznej, który ukończył zawodówkę lub technikum potrafi odczytać i zrozumieć wszystkie dane zawarte w zagranicznych dowodach rejestracyjnych pojazdów, a urzędnik w wydziale komunikacji, który ma wyższe wykształcenie nic z tego nie rozumie i wymaga tłumaczenia tego dokumentu wykonanego przez tłumacza przysięgłego.
jeżyk północny
No niestety, przepisy nie muszą być zgodne z logiką i zdrowym rozsądkiem – tak już jest. Akurat tutaj nie mam zbyt wiele do zarzucenia ustawodawcy – przeciwnie, to dobrze że wprowadzono mniejsze kategorie, obecnie nawet posiadacz prawa jazdy kategorii B może polatać „małym” motorkiem, o ile ma je dłużej niż 3 lata. Jest to akurat sensowne rozwiązanie – od dawna poruszał mnie ten absurd, że mając kat. B można prowadzić samochód ważący 3,5 tony, którym można rozwalić komuś dom albo przejechać kilkanaście osób na pasach, a nie można prowadzić małego motorka, którym krzywdę można zrobić głównie sobie. jeśli nie umie się go prowadzić. A nauczyć się prowadzić dorosły człowiek może sam – zdecydować się, czy pójdzie do szkoły jazdy, czy będzie sam ćwiczył na pustym placu, czy sobie polata wieczorami po mieście… Mając kat. B ma pojęcie o zachowaniu na drodze i przepisach, ma obycie z poruszaniem się po jezdni – reszty niech się nauczy sam./
grzegorz
Wszystko ok tylko dlaczego uczepili sie tej pojemnosci to tak samo głupie jak placenie oc od pojemnosci gdzie w wiekszosci cywilizowanych krajów płaci sie od mocy silnika !! Według mnie wyznacznikiem powinna być moc silnika np15KM i predkosc np120km/h i tyle !