Gdy siadam do pisania tego artykułu jest październik 2023r. Charta 125cc Romet pokazał wiosną tego roku, wtedy myślałem już o letnim wyjeździe do Włoch na motocyklach. Niebiesko-biały jednoślad mignął mi co prawda w reklamach Google, ale miałem tyle innych ciekawszych motocykli, które chciałem opisać, że o nim zapomniałem. Teraz za oknem pogoda zaskakująca jak na październik, trafia się pod 20 stopni ciepła, ale dni krótkie, słota i złote liście. Wieczorami sączy się ciepłą herbatkę, zamiast zimnej zupki chmielowej. Święto Wszystkich Świętych mimowolnie zachęca do wspomnień z lat młodzieńczych. I oto pijąc herbatkę z miodem, we wspomnieniach mignął mi on Romet Chart 50cc- oczywiście biało-niebieski. Pamiętam jak dziś, jak stał przed blokiem, w którym mieszkałem, zawsze czysty i zadbany. Właściciel dmuchał i chuchał, żeby moto było sprawne. To były lata 90-te, słuchało się „Son of the blue sky” – Wilków i chciało pomykać po okolicy jakimkolwiek motorowerem. Chart był wtedy marzeniem, namiastką Simsona S51. Dla nastolatka zupełnie nieosiągalny tak samo, jak i Simson. I oto teraz w 2023, gdy mam na karku ponad 40 lat stać by mnie było na Charta i to w pojemności 125…
Myślę, że wprowadzając nowego Charta na rynek Romet uderza właśnie w ten sentyment. Myślę zresztą, że całkiem słusznie marketingowcy poszli tą drogą. Odpowiednio dobrane kolory powodują, że motocykl łudząco przypomina ten z przełomu lat 80tych i 90tych. Bardzo podobny zabieg Romet zrobił z serią Ogar. Dwukolorowe, biało pomarańczowe, malowanie Ogara Cafe 125, przypominające motocykle WSK sprzedawało się świetnie, choć sam model nie był udany.
Czy motocykl Chart 125cc ma jeszcze jakieś cechy wspólne z motorowerem sprzed 30 lat?
Wróćmy jednak do nowego Charta. Oprócz malowania dzieli on jeszcze jedną wspólną cechę ze swoim poprzednikiem. Oba pojazdy zostały wyprodukowane w krajach demokracji ludowej. Ten nowszy oczywiście jest produkcji chińskiej. Motocykl powstał w fabryce Liantong, to firma z 20-letnią historią, jednak nie spotkałem w Polsce jeszcze motocykli tej marki. Sądząc po wyposażeniu motocykla w solidne, pakowne bagażniki motocykl był przewidziany głównie na rynki azjatyckie jako tani pojazd do przemieszczania się i przewożenia towarów. Wiem dokładnie jak brzmi to, co napisałem, ale to wcale nie jest kiepski motocykl.
Czy ten tani chiński motocykl jest dobry? TAK!
Kilkanaście lat temu można było kupić na naszym rynku model Romet K125. Był to motocykl kosztujący średnią krajową i jeśli się o niego dbało i szanowało to potrafił zrobić duże przebiegi. Oczywiście miał swoje wady fabryczne – pękające szpilki wydechu, dzwoniący katalizator, odkręcające się śrubki czy trzeszczące plastiki. Wszystkie te usterki jednak dało się łatwo naprawić. Nie raziły one tak bardzo, bo motocykl był tani. Podobnie będzie z Chartem 125. To motocykl tani i będzie wymagał szczególnego dbania, regularnych wymian oleju. Czasami trzeba będzie poprawić jakiś kabelek czy dokręcić śruby. Na pewno jednak dowiezie was zawsze tam, gdzie będziecie chcieli.
W Charcie zastosowano silnik 156FMI o mocy 10,7 KM. Jest to jednostka bazująca na silniku Hondy CB z rozrządem opartym o łańcuszek rozrządu. Silnik ten posiada też wałek wyrównoważający. Co więcej, wyprodukowany jest w fabryce TYAN. To duży i solidny producent silników, jednostki z tej fabryki są stosowane w wielu chińskich motocyklach. Duża popularność tego silnika, również na rynku polskim gwarantuje lepszy dostęp do części zamiennych.
Czemu nie skorzystać z dobrego wzoru?
Gdyby nie zestaw bagażników to Chart 125 do złudzenia przypominałby inny, dobrze znany motocykl -Suzuki GS 125.
Nie powinno nas to dziwić, ten model był produkowany od lat 80-tych w chińskiej fabryce Qingqi na zlecenie Suzuki. W międzyczasie rysunki techniczne do tego silnika i tej ramy ma już chyba każda fabryka w Chinach. Chińczycy skopiowali więc podwozie z Suzuki a silnik z Hondy. Dzięki sprawdzonej konstrukcji motocykl waży jedynie 120 kg. To po prostu pojazd od początku przeliczony na niecałe 11 KM. Dzięki temu bardzo dobrze przyspiesza i przy sprzyjających warunkach potrafi osiągnąć licznikowe 110km/h. Importer podaje prędkość maksymalną na 90km/h.
Postęp musi być!
W najtańszej 125 spodziewalibyśmy się totalnych oszczędności, a jednak Chart ma lampę przednią w technologii LED, silnik na łańcuszku rozrządu oraz posiada wałek wyrównoważający. W standardzie ma też duży zestaw bagażników. Zgodzę się, że ich wygląd na tym motocyklu jest sprawą dyskusyjną, ale w łatwy sposób można je zdemontować. Mimo że zestaw wskaźników jest prosty – prędkościomierz i obrotomierz, to zawiera wyświetlacz aktualnie wbitego biegu. Zgodnie z wymogami prawnymi motocykl wyposażony jest w hamulce tarczowe z systemem CBS. Na uwagę zasługuje też niskie spalanie – motocykl zużywa poniżej 3 litrów na 100 km.
Kupić czy nie kupić?
Oferowany Chart 125, kosztujący jedną średnią pensję krajową, to powrót do sytuacji sprzed 10 lat. Wtedy chińskie motocykle były tanie i w zasięgu każdego portfela. Jeśli ktoś kupił taki motocykl i miał troszeczkę zacięcia technicznego to był zadowolony. Decydując się na zakup nowego motocykla z salonu, spodziewajcie się, że co jakiś czas trzeba będzie motocykl odstawić na drobne naprawy i regulacje – od tego macie gwarancję. Z doświadczenia wiem, że do przebiegu 6000 km co ma wyjść to wyjdzie – potem pozostanie lać, smarować i jeździć. Motocykl ten idealnie sprawdzi się na dojazdy do pracy czy na ryby, pozwoli też sprawdzić, czy motocykl to coś dla nas.
Polecam też nasz kalkulator, dzięki niemu możesz sprawdzić, po jakim przebiegu zakup motocykla spłaci się ze względu na niskie zużycie paliwa. Kalkulator znajdziesz –>TUTAJ<–
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 7.87 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 10.7 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 120 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.066 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | 2,7 |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | Wtrysk |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | 2 |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | 4 suwowy (4T) |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | 1 Cylinder |
Skrzynia biegów | Manualna 5 biegowa |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | Powietrzem |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | |
Prędkość maksymalna licznikowa | |
Prędkość maksymalna GPS | |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 766 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 1088 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | 2070 |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 2,75/- R18 Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 100/90 R18 Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie |
Sa lub Sa500
Mi on przypomina moja pierwsza 125 tke. Straszny pazdziesz to był, rozpadał się od patrzenia a równie dobrze się „redakcje” o nim rozpisywały. Może ja teraz, bo jakąś trzeba normalna recenzje napisać. To jest totalna podstawa, tylko sprzęt na dojazd po bułki i na ryby, golas bez niczego, rowerowy wygląd, dla ludzi co chcą zobaczyć co to jest jazda motocyklem wydajac przy tym jak najmniej.
Mechanik
Świetna,
maszyna
mam i polecam
Anonim
Złej baletnicy przeszkadza rąbek u spódnicy.
Sa lub Sa500
Anonim chciałbyś to kupić?
Jancio
Ja właśnie kupiłem,wziołem na 20 rat,kwoty jednej raty nie odczujesz a motór jest i gitara.LwG
Sa lub Sa500
Motor na dwa tygodnie a spłacania dwa lata. Do nauki może być, ale szybko poznasz jego ograniczenia. Może złapiesz bakcyla i wymienisz na cos mocniejszego.
Anonim
Jesteś posrany i nudny do bólu. Spadaj na fora dla podobnych tobie. Nic ci do tego co kto kupuje i po co.
Sa lub Sa500
Czemu, chociaż stracone pieniądze to jak ktoś chce się przekonać co daje jazda motocyklem i mało wydać to sobie taki rower kupuje i coś tam zdąży ogarną zanim przejdzie na A. Kasa mała to żal też mniejszy będzie, generalnie 125 potrafi wyglądać, ale ten tutaj to taka bieda leci że no comment. W Indiach gdzieś na filmach widziałem i kozę można nawet przewiesc. Ale to się nie kupuje dla wyglądu czy prezencji, tylko do nauki i jak tani środek transportu doraźnego.
tai
3 lata temu miałem podobną sytuację – kupiłem Barton 125 classic za średnią krajową z tym samym silnikiem 156FMI i też o wadze ok 120 kg.
– Do nauki jazdy ok
– niskie spalanie 2,5 L
– silnik rewelacja – można powiedzieć bezawaryjny
– nie było problemów z rozkręcaniem śrubek, wszystko było ok z motocyklem, tylko opony do wymiany na markowe europejskie.
– później przesiadłem się na większe pojemności, miło wspominam i polecam.