Na targach w Mediolanie w 2022 roku pokazano całe mnóstwo motocykli o futurystycznym wyglądzie . Wystarczy wspomnieć Kymco supernex czy revonex, jak również nowości ze stajni Benelli BKX 125 S i Benelli BKX.
Nie zabrakło jednak i klasków, widać że, moda na retro nie ustaje. Keeway X-light jest właśnie takim ukłonem w stronę miłośników klasycznych lini w motocyklach. Wydawać by się mogło że, to nowość w stajni Keeway, ale model ten pokazano już w 2017 roku, również na targach w Mediolanie.
Model pokazany w roku 2017 w odróżnieniu od modelu na rok 2023 był napędzany silnikiem K157FMI – czyli klonem silnika Suzuki GN125. Nowy X-light będzie wyposażony w zmodyfikowany silnik kopiowany z Hondy CB 125. Silnik z wałkiem wyrównoważającym, z rozrządem opartym na łańcuszku ma generować 11KM.
Już widzę miny tych którzy chcieliby aby wszystkie 125-tki miały 15KM i były tanie. Oczywiście ja też bym tak chciał, niestety silnik 15-konny jest droższy w produkcji. Należałoby się jednak zastanowić czy 11-konne motocykle należy od razy skreślać z listy zakupowej. Moim zdaniem nie, znając ograniczenia motocykla którym się jeździ można bezpiecznie się nim poruszać, szczególnie w warunkach miejskich. Po za tym motocykle z prostszymi silnikami są też wyraźnie tańsze.
Patrząc na ramę i szprychowane koła można odnieść wrażenie że, motocykl ten będzie lekki, waży 131kg na sucho. Licząc 16 litrowy bak paliwa i olej silnikowy motocykl gotowy do jazdy powinien ważyć około 143kg. Ta masa to niezły wynik jak na współczesne 125tki.
Motocykl Keeway X-Light, oprócz minusów w postaci lekkiej nadwagi oraz średnio mocnego silnika ma sporo plusów. Siedzisko umieszczone na wysokości 766mm pozwoli na wygodną jazdę również niższym osobom. Przednie 18 calowe koło będzie bardzo dobrze wybierało nierówności drogi. Motocykl zamiast bagażnika, który mógłby zepsuć linię motocykla, ma orurowanie które pomoże w przymocowaniu motocyklowej torby gdy tylko najdzie nas ochota na podróże.
Pojazd będzie oferowany zarówno z układem hamulcowym CBS jak i ABS. Na pierwszy montaż trafiły opony typu Crossover wyprodukowane przez CST – to średniej klasy opony, które z tym bieżnikiem zachęcają do zjechania w lekki teren. Mimo że, są chińskie to oferują dostateczną przyczepność, nie są to wbrew pozorom śliskie plastiki.
Zarówno lampy przednia i tylna jak i kierunkowskazy wykonane są w technologii LED, co oznacza dobrą widoczność i dobry efekty wizualny. Pomyślano również o porcie USB do ładowania telefonu komórkowego, kamerki lub nawigacji. Możemy też włączyć oświetlenie ostrzegawcze – popularnie nazywany awaryjnym.
Producent podaje maksymalną prędkość na 93 km/h, trudno się dziwić, motocykl nie jest opływowy, kierowca będzie tutaj pracował za żagiel. Nie brałbym jednak tej prędkości za pewnik, trzeba poczekać na pierwsze testy bo może się okazać ze 11 konny silnik potrafi jednak wykrzesać z tego motocykla troszeczkę więcej. Zwykle dane dotyczące prędkości podawane na stronach importerów są nieco zaniżone żeby nikt nie mógł im zarzucić że, motocykl jest za słaby.
Moim zdaniem motocykl będzie mocno konkurował z motocyklami Brixton, które również oferują klasyczną linię. Bardzo dużym atutem Keewaya jest też to że, to w Polsce znana z dobrej jakości marka, obecna na naszym rynku od wielu lat.
Keeway dał palec, a my chcemy całą rękę?
Pewnie że tak, popatrzcie na ten model Keewaya który znalazłem w archiwalnych materiałach prasowych Keewaya w Hiszpanii. Motocykl jest aktualnie oferowany z silnikiem 152cc, tylko w niektórych krajach Azji. Chcielibyście taką 125tkę w Polsce? Czy może wystarczy wam model X-light?
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 8.2 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 11.15 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 156 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.053 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | Wtrysk |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | 2 (SOHC) |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | 4 suwowy (4T) |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | 1 Cylinder |
Skrzynia biegów | Manualna 5 biegowa |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | Powietrzem |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | Tak |
Prędkość maksymalna licznikowa | |
Prędkość maksymalna GPS | |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 766 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 850 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | 2046 |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 100/90 R18 Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 120/80 R17 Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie |
Sa lub Sa500
Klasyki takie lubię. Nie musi mieć te 15KM, nie robi różnicy, może nie zwalnialby tak na wzniesieniach. Jak będzie w granicach 6-7 tys. to dla niskiej osoby, która chce zacząć to będzie opcja. Powyżej gorąco nie polecam. Na pewno największe minusy to gabaryty i wąziutkie opony które sprawiają że bliżej mu do roweru niż do motocykla, co do fabrycznych przez pierwszy rok może i będą trzymać coś tam, ale o plastikowosci to po czasie się można przekonać, więc jak najbardziej do wymiany niedługo po zakupie. Tyle w kwestii uzupełnienia co do artykułu, trzeba mówić też o wadach moi drodzy koledzy redaktorzy i stawiać sprawę jasno.
Beniamin Mucha
7tyś. to teraz nawet na Rometa K125 nie wystarczy, a przecież jakość Keewaya jest lepsza od motocykli z Senke. Za jedną średnią krajową to można było w Marcu 2010 roku kupić średni jakościowo motocykl Rometa i to z wyprzedaży rocznika 2008!
jas13
Taki M06B1 ma tylko 6,2KM i V-max 80km/h, a rzesza motocyklistów dałaby się za niego pokroić, aby tylko stanął w garażu. Tu mamy motocykl wyraźnie mocniejszy i szybszy, ale jeszcze nie wszedł na rynek, a już ma zagorzałych przeciwników.