Blog / Porady

Rozpoczęcie sezonu bez falstartu, czyli jaki akumulator motocyklowy wybrać? AGM czy litowo-jonowy LiFePo4? [Moretti]

Rozpoczęcie sezonu bez falstartu, czyli jaki akumulator motocyklowy wybrać? AGM czy litowo-jonowy LiFePo4? [Moretti]

Na początku od razu zaznaczę że tekst został nadesłany do mnie z firmy Moretti, więc zawiera lokowanie produktu. Normalnie taki artykuł ląduje u nas w dziale: „Informacje od producentów”, ale ten wydał mi się wartościowy i nadający się do działu porad. Publikuję więc w całości.

Wiosna to czas, na który każdy motocyklista czeka z utęsknieniem. Czas, który kojarzy się z
promieniami słońca lekko grzejącym motocyklową kurtkę, szumem wiatru opływającego
kask i cudownym dla ucha dźwiękiem silnika. Aby ten scenariusz się ziścił, praktycznie
każdy motocykl musi mieć sprawny akumulator. Bez niego zamiast dźwięku silnika
usłyszymy wściekłe terkotanie przekaźnika oznajmiające brak prądu w życiodajnej, dla
naszej maszyny, baterii. Wiosna to często czas wyboru akumulatora – AGM czy może
litowo-jonowy (litowo-żelazowo-fosforanowy)? Jaki wybrać? Jakie są zalety, a jakie wady
tych dwóch różnych rozwiązań?

Zacznijmy może od pierwszego typu, czyli akumulatora AGM, czyli Absorbent Glass Mat, który wykonany jest w technologii kwasowo-ołowiowej. Ze względu na swoją charakterystyczną budowę i wykorzystanie specjalistycznych materiałów, akumulatory tego typu są bardziej wydajne, odporne na wstrząsy i wibracje od zwykłych akumulatorów kwasowych.


Budowa akumulatorów AGM


Akumulator wykonany w technologii AGM jest ulepszoną wersją standardowego akumulatora kwasowo-ołowiowego. Jego konstrukcja oparta jest na ogniwach galwanicznych zbudowanych z elektrody ołowiowej, elektrody dwutlenku ołowiu oraz 37% roztworu kwasu siarkowego, spełniającego funkcję elektrolitu.

Głównym wyróżnikiem akumulatorów AGM jest separator wykonany z włókna szklanego w
postaci porowatej maty , która całkowicie wchłania płynny elektrolit. Dodatkowymi ulepszeniami jest zastosowanie specjalnych stopów ołowiu i cyny. Zestawy płyt wraz z separatorami mają proporcjonalnie większą kompresję, w porównaniu ze standardowymi pakietami płyt, które montowane są w akumulatorze kwasowo-ołowiowym, dzięki czemu są bardzo odporne na wstrząsy i wibracje. Innowacyjnym rozwiązaniem jest również wdrożenie systemu regulacji zaworami VRLA.

VRLA – zawory bezpieczeństwa

Zawory VRLA, czyli Valve regulated lead acid, to system zaworów zamontowanych w szczelnie zamkniętych akumulatorach typu AGM oraz żelowych. Rozwiązanie to ma na celu uniemożliwienie dostania się powietrza oraz zanieczyszczeń do wnętrza akumulatora. Zawory otwierają się w momencie wystąpienia wysokiego ciśnienia wewnątrz akumulatora. Zapobiega to wybrzuszeniu, a nawet pęknięciu i jednocześnie trwałemu uszkodzeniu baterii.

Zastosowanie akumulatorów AGM

Ze względu na kilkukrotnie większą trwałość od akumulatorów kwasowo-ołowiowych, a co za tym idzie odporność na ogromną liczbę cykli pracy, akumulatory AGM idealnie nadają się do wielokrotnych, niekończących się wręcz rozruchów silnika.

Dodatkowo cząsteczki węgla zawarte w masie aktywnej powodują szybkie przyjmowanie ładunków przez akumulator, co jest niezmiernie ważne przy częstych rozruchach silnika napędowego. Akumulatory AGM stosowane są również w pojazdach o wysokim zapotrzebowaniu na energię elektryczną.

  • Zalety technologii AGM:
  • wydłużony cykl życia
  • doskonała moc rozruchowa
  • odporność na ekstremalne warunki pogodowe
  • obniżone ryzyko rozwarstwienia elektrolitu
  • gazoszczelne zamknięcie ogniw
  • przystosowanie do pracy w przechyłach (odporność na wibracje, wysoka szczelność)
  • rozwiązanie idealne do zastosowań sezonowych
  • zdolność szybkiego przyjmowania ładunków
  • kilkukrotnie większa żywotność w pracy cyklicznej
  • wysoki stopień bezpieczeństwa (poprzez umieszczenie elektrolitu w macie szklanej)
  • system wentylacji VRLA
  • brak spadku napięcia przez długi okres czasu, pomimo braku użytkowania
  • w pełni bezobsługowy, szczelnie zamknięta obudowa uniemożliwiająca wydostanie się elektrolitu na zewnątrz

Nowość na rynku – akumulator litowo-jonowy w technologii LiFePo4

Drugim, nowoczesnym rozwiązaniem na niezawodny prąd rozruchowy w naszym motocyklu są akumulatory litowo-jonowe, a dokładniej litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePo4). Niesamowicie niska waga takiej baterii, liczba cykli ładowania na poziomie kilku tysięcy oraz możliwość pracy w każdej pozycji, to niewątpliwe zalety tego rozwiązania. Akumulator litowo-jonowy to rodzaj akumulatora wielokrotnego ładowania, w którym jony litu przemieszczają się z elektrody ujemnej na dodatnią zarówno podczas rozładowywania, jak i ładowania. Podstawowe komponenty takiego akumulatora to dodatnia i ujemna
elektroda oraz elektrolit. Akumulator litowo-jonowy oferuje najlepszy stosunek ilości zmagazynowanej energii do rozmiaru i ciężaru akumulatora. Za wyborem tego typu akumulatora przemawiają też jego zdolność do szybkiego ładowania i dłuższa żywotność. W akumulatorach litowo-jonowych marki Moretti wykorzystuje się fosforan litu (inaczej LiFePO4) ze względu na bezpieczeństwo stosowania, żywotność i dużą gęstość energii (CCA).


Lżejszy, mocniejszy, lepszy…

Nowe akumulatory LiFePO4 firmy Moretti są nawet czterokrotnie lżejsze od akumulatorów ołowiowo-kwasowych, co wpływa na zmniejszenie ogólnej wagi motocykla i pozwala na większe przyspieszenie, lepszy komfort jazdy a w wypadku motocykli terenowych, na lepszą kontrolę nad maszyną. Akumulatory te ładują się o wiele szybciej oraz zapewniają dużo niższy stopień samoistnego rozładowania, co jest ważne dla użytkowania sezonowego motocykli. Akumulatory tego typu cechuje pierwszorzędny stopień bezpieczeństwa, dłuższ żywotność oraz możliwość montażu w różnych miejscach. Są gotowe do użycia od razu po wyjęciu z opakowania i nie wymagają żadnej konserwacji.

  • Główne zalety akumulatorów LiFePO4:
  • nawet czterokrotnie niższa masa od akumulatorów ołowiowo-kwasowych
  • niski poziom samorozładowania – dłuższa żywotność nawet w czasie przestoju,
  • idealne do użytku sezonowego
  • stałe napięcie rozładowania. Napięcie pozostaje zbliżone do 12,8V podczas
  • rozładowywania aż do wyczerpania akumulatora. Pozwala to na dostarczanie pełnej mocy aż do całkowitego rozładowania
  • większe wartości prądu lub mocy szczytowej niż inne akumulatory tego typu
  • superszybkie doładowanie
  • bardzo długa żywotność – ponad 2000 cykli
  • różne możliwości montażu – również w pozycji odwróconej o 180 stopni
  • gotowe do natychmiastowego użycia i bezobsługowe
  • wysoka odporność na przegrzewanie się lub reakcje chemiczne, które wpływają na bezpieczeństwo zastosowania akumulatora

Wybór rodzaju akumulatora do motocykla zależy oczywiście od jego właściciela. Polecamy akumulatory AGM wszystkim motocyklistom, a tym najbardziej wymagającym baterie litowo-jonowe Moretti, idealnie sprawdzające się w pojazdach torowych, terenowych i… każdych innych. Rozpocznij sezon bez falstartu!
Produkty są dostępne w wielu stacjonarnych i internetowych sklepach motocyklowych oraz w serwisach aukcyjnych. Dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie
https://www.morettiparts.pl/produkty/akumulatory-moretti/

Udostępnij ten post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Związany z produkcją dla motoryzacji od 2007 r. Na co dzień pracuje jako kierownik zakładu produkcyjnego. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.

REKLAMA

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>