Uwaga! Ta strona jest na sprzedaż. Kontakt: blog@motocykle125.pl

Fantic Caballero Scrambler 125

Dodaj do porównania
Fantic Caballero Scrambler 125

Caballero oznacza hiszpańsku – Gentelman, ale nazwę motocykl zawdzięcza marce papierosów palonej przez założyciela firmy Fantic.

Pierwszy scrambler marki Fantic noszący tę nazwę powstał w 1969 i był to motorower z silnikiem 50cc. Ale był strzałem w dziesiątkę, trafił w gusta młodych i starszych użytkowników. W erze gdzie 50-tki wyglądały jak rowery z przyczepionym silnikiem, lub co gorsza były skuterami, taka maszyna rozpalała wyobraźnię. Zresztą, spróbujcie tak jak ja w tej chwili puścić sobie Papino Gagliardi – Settembre i poczuć klimat Włoch z lat 60-tych. Wyobraźcie sobie że, przemykacie po polnych drogach Toskanii na takim motorowerze…. eh Rozmarzyłem się! A artykuł sam się nie napisze.

W 1973 producent zaprezentował również model z silnikiem 125cc.

Oczywiście jak to w Europie, mało który producent przetrwał do dnia dzisiejszego w jednych rękach. Marka Fantic zawiesiła działalność w 1997roku. Na szczęście fabryka pozostała w rękach włoskich do dziś. Produkcję wznowiono w 2003 roku a w 2013 roku kierownictwo firmy powierzono byłemu dyrektorowi technicznemu Aprilli, Moto Guzii, La Verda – Mariano Romanowi. Na efekty nie trzeba było długo czekać, w 2016 roku zaprezentowano już nowe Caballero, a od niedawna można je kupić i w Polsce.

Oczywiście, jak to z produktami Europejskimi bywa, nie jest on tani. Opisywany model kosztuje (w 2022 roku) 24 tysiące złotych. Ale to nie jest tak, że płaci się wyłącznie za włoski smaczek i kąsek historii.

Silnik

W 2020 roku firma VeNetWork, właściciel fabryki Fantic odkupiła od Yamahy fabrykę Motorri Minarelli. I dokładnie tej firmy silnik mamy w nowym Caballero. Zasilany wtryskiem  silnik generuje 15 KM oraz 11,2 Nm monentu obrotowego. Pełną moc otrzymujemy przy średniowysokich obrotach 10.25 tyś obr/min. Największy moment obrotowy osiągamy jednak już przy 6,5 obr/min. Producent podaje że motocykl spala 2 litry na 100km. To wszystko jest osiągalne poprzez zastosowanie technologii zmienmego uruchamiania zaworów – komputerowe sterowanie czasem ich otwarcia (VVA).

Oczywiście silnik jest chłodzony cieczą – czyli ma stabilną temperaturę pracy i jest odporny na pracę w wysokich temperaturach. Wadą chłodzenia cieczą w motocyklu terenowym jest możliwość łatwiejszego uszkodzenia chłodnicy, ale i tutaj producent przewidział dodatkowe akcesoria – osłonę na chłodnicę oraz lampę.

Na uwagę zasługuje też fakt, że fabrycznie motocykl ma już wydech marki Arrow. Wielu motocyklistów kupuje akcesoryjne wydechy tej marki w celu „poprawienia” brzmienia swojego motocykla.

Motocykl ma również sprzęgło poślizgowe (slipper clutch), ten typ sprzęgła zapobiega unieruchomieniu tylnego koła przy zbyt mocnej redukcji biegu, co może zdarzyć się początkującemu motocykliście.

Układ jezdny

W wersji scrambler na  pierwszy montaż trafiają opony Pirelli Scorpion. Oczywiście są to opony typu crossover. Opony takie charakteryzują się kostką o dosyć dużym rozmiarze – nadają się zarówno na jazdę w umiarkowanym terenie jak również osiągają w miarę bezpieczną przyczepność poprzez względnie duży rozmiar kostki. W sprawnym i komfortowym pokonywaniu nierówności pomaga również rozmiar opon. Na przednim kole jest to 19 cali, a na tylnym 17. Również zawieszenie przednie, typu upside-down oraz tylny amortyzator typu monoshock zwiększa wygodę podróżowania tym motocyklem.

Za zatrzymanie pojazdu odpowiada układ hamulcowy ByBre – układ produkowany przez Brembo, dedykowany dla motocykli małych i średnich pojemności. W Fantic Scrambler układ ten oparty jest na dwóch tarczach (320mm/230mm), z dwukanałowym systemem ABS. Duży pozytyw dla producenta za możliwość  łatwego wyłączenia układu ABS, z poziomu kierownicy – to na wypadek chęci agresywnej jazdy w terenie.

Stylistyka

Jak patrzę na te wszystkie Scramblery który pojawiły się na rynku w ciągu ostatniego 10lecia, odnoszę  wrażenie że, wszystkie są takie same. Ale to tak jak z gatunkiem muzycznym, żeby był uznany za dany gatunek musi mieć pewne cechy. Mimo tego że wyglądają podobnie każdy z nich jest wyjątkowy i projektowany przez innego stylistę. Jedni z różnych, ogólnodostępnych „klocków” składają własne motocykle – patrz Rieju Century, a inni jak Fantic zlecają stworzenie designu specjalistom od wzornictwa przemysłowego.

Za stworzenie stylistyki nawiązującej do pierwszych modeli Caballero odpowiada studio  Groovedesign , które może pochwalić się w swoim portfolio współpracą z takimi markami jak Alfa Romeo, Aprillia i Piaggio.

Czy warto?

Przy takiej cenie czytelnik zastanawia się czy warto wydać tyle za motocykl. Oczywiście zaraz pojawią się komentarze że, w tej cenie można zrobić pełne prawko A i kupić motocykl o większej pojemności. Z czysto praktycznego punktu widzenia to może tak wyglądać, ale nie zawsze o to chodzi żeby zakup był uzasadniony ekonomicznie.

Wybierając Fantica, mamy wyprodukowany we włoszech motocykl, skomponowany z włoskich składników. Silnik Motorri Minarelli – Bolonia, Hamulce Brembo -Bergamo, Wydech Arrow – Perrugia, Studio Groovedesign – Trevisio. Do tego wszystkiego otrzymujemy cały ten smaczek związany z historią europejskiej marki, z jej zwyciętstwami na torach wyścigowych.

Czasami chcemy mieć coś innego, wyróżniać się na drodze. Zawsze powtarzam że motocykl kupuje się sercem, potem rozumem.

Gdybym miał wybierać czy w podobnej cenie kupić Yamahę XSR czy Fantica, mocno zastanowił bym się nad tym drugim. Yamahę ma wielu, Japonię prawie każdy, a Fantica  prawie nikt. A przecież silnik zapewne z tej samej fabryki co Yamahy, reszta składników też, a wyjątkowość i indywidualizm na drodze, bezcenny.

A gdyby tak mieć trochę więcej kasy, to można kupić Fantic Scramblera o pojemności 500 i zrobić te pełne prawko A (albo w odwrotnej kolejności – od stycznia 2022 jazda bez uprawnień kosztuje naprawdę wiele).

 

Dane techniczne:

Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
11
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
14.96
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
145
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.076
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
2
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Wtrysk
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
4 (SOHC)
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
1 Cylinder
Skrzynia biegów
Manualna 6 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Cieczą
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Tak
Prędkość maksymalna licznikowa
120
Prędkość maksymalna GPS
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
820 (780 do 840- akcesoryjna kanapa i zawieszenie)
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
2080
Rozmiar opony przedniej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
110/80 R19
Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie
Rozmiar opony tylnej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
130/80 R17
Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie

Share This Post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Związany z produkcją dla motoryzacji od 2007 r. Na co dzień pracuje jako kierownik zakładu produkcyjnego. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.

REKLAMA

18 komentarzy

  1. W 2020-2021silnik był na gaźniku.

    Reply
  2. 24tys. trochę dużo jak za no name na polskim rynku.
    Owszem zgoda, że Yamaha jest bardziej popularna i można kupić coś innego, ale tylko i wyłącznie pod warunkiem założenia, że sprzęt zostaje na długo, albo i na zawsze. W innym przypadku próba pozbycia się po sezonie będzie oznaczać albo szukanie znawcy pasjonata, albo cenę dużo niższą niż równolatki Yamahy.

    Reply
    • Nie filozofuj, cena nie gra roli, jak ktoś kupi to niech kupi. Dla mnie 125 to jest dobra na pierwsze 2 tygodnie, potem jak ktoś chce jeździć w miarę to 500 a najlepiej 1000, chociaż w tym przypadku jak patrze na wielkość tego moto to jak na motor dla dziecka to faktycznie trochę takie hmm… drogie. Ale co ja wiem, miałem w życiu tylko 2 stodwidziestkipiatki i na wielu jeździłem, markowych, niemarkowych itp itd.

      Reply
      • Niby, tak ale jak później chciałoby się dołożyć bagażnik pod kufer, czy krótkie klamki, to do Yamy masz wszystko, a do takiego zaczynają się schody. Do swojego chciałem krótsze klamki, ale dedykowanych brak, a uniwersalne od CG/CBF piorun wie czy podejdą. Także niemarkowe często tańsze, ale jak chcesz zmodyfikować to trudniej.

        Reply
      • Po co się ograniczać do 1000? 1500-1800, albo i 2300… to dopiero robi robotę. Tysiącami, to banany jeżdżą hahahahahahah

        Reply
    • Żadna cena nie jest za niska czy zbyt wysoka, co najwyżej dla danego towaru klient / grupa docelowa jest inna.

      Reply
      • Jak się dobrze zastanowić , to tak właśnie jest :-).

        Reply
      • Anonim dokładnie, cena to psychologia, ktoś może dać 24 tys. za 125 lub połowe tego i mieć prawo jazdy i motor słusznej pojemności. Każdy wybiera jak chce. Ja wybrałem tą drugą opcję 😀

        Reply
        • Jest taki fajny tekst z filmu „Poranek kojota”
          Trochę go sparafrazuję.
          „Niestety, napchałeś sobie głowę jakimiś pierdołami o słusznych wielkościach i teraz na siłę próbujesz zainteresować tym innych.”

          Reply
          • Po prawdzie to też wolę 0,5 l a nawet lepiej 0,7 l 🙂

          • To taka metafora była, a Wojtek, nie czaisz.

        • Kupiłem.
          To mój pierwszy motocykl.
          Mam frajdę z jazdy.

          Reply
          • Mich, zazdro.

    • jas13, „no name”, dla noobków. koneser doceni.

      Reply
  3. Akurat Fantic Caballero trzyma super cenę.
    Jak już się coś pojawi w ogłoszeniach to się sprzedaje od razu.

    Reply
    • U nas czy w Włoszech?

      Reply
  4. …….. a gdzie na Pomorzu , najlepiej okolice Gdańska jest DEALER marki FANTIC ?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>