Derbi Senda DRD 125 SM R

Dodaj do porównania
Derbi Senda DRD 125 SM R

Firmę Derbi w 2001 roku przejął koncern Piaggio i chociaż wyposażył nowe modele w swój udany silnik 4T, to jednak wszystko wygląda to trochę tak jakby celowo zaniedbywał tę markę, a już na pewno pod względem marketingu. Brak dealerów, brak stron www z aktualną ofertą, a ludzie mówią, że części można dostać tylko na ebay’u. Taka sytuacja panuje nie tylko na polskim internecie. Np w Niemczech oficjalna strona jest od dawna zaślepiona informacją „under construction”, natomiast oficjalna, międzynarodowa strona Derbi.com, przeszła ostatnie odświeżenie designu w 2009 roku. Na fanpage’u ostatni wpis miał miejsce w 2013 roku. W tym samym roku w Barcelonie z historycznej fabryki wyjechał ostatni egzemplarz modelu Senda. Produkcja została przeniesiona do Wenecji.

Derbi Senda pojawia się u nas głównie jako używany sprzęt i ma interesującą cenę. Już za 4 tysiaki dostajemy 15 konny sprzęt – super! Modele z przed 2011 roku posiadają starszą wersję silnika chłodzoną powietrzem. Dopiero od 2011 roku piaggio wprowadził swój 15 konny silnik. Poprzednie wersje silnika zaczerpnięte były od Yamahy i posiadały 12 koni. Jeszcze starsze wyposażone są w silnik 2T. Polecał bym zainteresować się modelami wyprodukowanymi po 2011. Przynajmniej nie będzie problemu z częściami do tego silnika, ponieważ są one bardzo popularne. Występują np w marce Aprilia. Silnik od Piaggio można rozpoznać po tym że nie posiada żeber na cylindrze (jest chłodzony cieczą).

Nie jestem specjalistą od crossów (w ogóle nie jestem specjalistą), zatem nie będę się wypowiadał na temat jakości prowadzenia, ale kilka faktów postaram się przedstawić. Derbi Senda od początku miała konkurować na europejskim rynku z Yamahą WR a przecież Yamaha WR to legenda w swojej klasie. Skoro zatem konstruktorzy postawili sobie za cel wykosić z rynku Yamahę, to jest duża szansa, że się postarali.

Senda to SuperMoto dedykowany dla młodych gniewnych z prawkiem A1. Jeżeli nie jesteś młodym gniewnym lecz starym i grzecznym z prawkiem B, to na takim motocyklu będziesz dobrze wyglądał tylko pod warunkiem, że masz filigranowe kształty. Ten motocykl dzięki niewielkiej wadze i dużej mocy ma bardzo dobry stosunek mocy do wagi. Tu każdy kilogram się liczy, dlatego np zbiornik paliwa ma tylko 8 litrów. Mamy też cienkie koła, i symboliczne siedzisko. Wyświetlacz LCD jest mniejszy od kalkulatora. Za to są ogromne hamulce i regulowany monoshock. Wszystko po to aby można było się powygłupiać np stawiając go na tylnym kole (wheelie), czy też zjechać ze schodów miejskiego domu kultury.

Dane techniczne:

Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
11
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
14.96
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
130
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.085
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Wtrysk
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
4 (SOHC)
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
1 Cylinder
Skrzynia biegów
Manualna 6 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Cieczą
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Prędkość maksymalna licznikowa
125
Prędkość maksymalna GPS
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
90
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
880
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
808
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
Rozmiar opony przedniej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
100/80 R17
Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie
Rozmiar opony tylnej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
130/70 R17
Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie

Udostępnij ten post

Założyciel strony motocykle125.pl. Z wykształcenia technik mechanik pojazdów samochodowych. Z pasji programista prowadzący własną działalność.

REKLAMA

12 komentarzy

  1. Z tą niedostępnością części to chyba trochę przesada. W zeszłym roku musiałem przeprowadzić parę napraw w swojej Derbi, tylko że w modelu Terra, a nie Senda, no i wszystkie części bez problemu zamówiłem w MotoItalia w Warszawie, po dwóch tygodniach miałem wszystko w domu. Było trochę najróżniejszych części, na łączną sumę prawie 500 złotych i nie było części, która byłaby niedostępna. W tej chwili nawet używane części są też dostępne na popularnych polskich portalach ogłoszeniowych i aukcyjnych. Na dodatek Senda jest dużo popularniejsza w Polsce niż Terra (chociaż silniki w opisywanej Sendzie i modelu Terra są identyczne).

    Odpowiedz
  2. Gucio, Terra to też Senda, tylko że w wersji Terra 🙂

    Odpowiedz
  3. Pozwolę się nie zgodzić z powyższym. Mam Derbi Terra 125 – nigdzie w żadnych materiałach dotyczących tego motocykla nie pojawia się informacja jakoby była to Senda (ani w dokumentach urzędowych, ani w instrukcji obsługi, ani w instrukcjach serwisowych czy katalogach części). To że niektóre strony internetowe błędnie określają Terrę jako Senda Terra, to świadczy tylko o tym jakie kardynalne bzdury czasami niektórzy wypisują w internecie.

    Odpowiedz
    • Podasz pierwsze trzy znaki VIN?

      Odpowiedz
    • Dlatego właśnie lubię tę stronę. Gdzieś wyczytałem że senda to terra i próbowałem wirować. Nie ma to jak opinia użytkownika. Dzięki

      Odpowiedz
  4. A na jakiej Polskiej stronie można kupić Derbi sendr ???

    Odpowiedz
  5. przecież to ten sam motor co Aprilia RX i SX 125 ! Ten sam silnik i inne sprawy i w sumie bardzo ładny i dobry. Czy te silniki są w miare dobre odporne? bo mam zamiar kupić wersje Aprilie SX 125

    Odpowiedz
    • Rieju od dosyć dawna jest spowinowacony z grupą Piaggio więc nic dziwnego, że podobne modele mogą występować pod markami obu firm. Silnik pewnie Minarelli-Yamaha więc raczej pojeździ.

      Odpowiedz
    • Mam RX 125. Jest moc 🙂

      Odpowiedz
  6. Wrzucę trochę info o motocyklu DERBI DRD 125 w wersji enduro jako, że od jakiegoś czasu jestem jego użytkownikiem. Poprzednio jeździłem Suzuki DR 125.

    Silnik, gaźnik, dolot
    Cztery zawory, czterotakt, 15HP/11KW, chłodzony cieczą wedle producenta – 90 kmh to faktycznie prędkość przelotowa, niewiele więcej da się wyciągnąć. Jestem raczej większym gościem (185cm) więc motor mógłby być nieco większy, aczkolwiek nie narzekam jak na 125. Różnica w mocy między Suzuki DR 125 a DRD 125 odczuwalna. Rozruch elektryczny bez kopki (rozrusznik pod gaźnikiem).

    W mojej wersji zasilany gaźnikiem marki Keihin CVK z przepustnicą i iglicą unoszoną przez podciśnienie. Zawór dopływu paliwa znajduje się pod bakiem i jest to zawór automatyczny, podciśnieniowy – podciśnienie idzie z przewodu poprowadzonego od krócca gaźnika. Filtr paliwa wbudowany w zawór dopływu paliwa, tam także pływak rezerwy (brak kranika). Automatyczne ssanie, jest też podgrzewanie gaźnika poprzez dwa węże z chłodziwem od dołu. W gaźniku akcelerator (dodatkowa dysza strzelająca dawką paliwa po dodaniu gazu). Pasuje śrubka regulacji mieszanki z Hondy Shadow 1100 (2-3 obroty z lewej strony), pływak idzie równo z krawędzią boczną komory pływakowej. Regulacja obrotów pionową śrubką od prawej strony gaźnika (u mnie śrubka ma plastikową nakładkę do ręcznego kręcenia). W moim egzemplarzu brak kill switcha, zapłon CDI zainstalowany między airboxem a zadupkiem, dostęp do świecy po zdjęciu baku (a co za tym idzie fotela i wszystkich osłon), regulator napięcia z prawej obok zbiornika na chłodziwo.

    Z uwagi na konieczność odkręcenia większości plastików i niewielkiej ilości miejsca grzebanie stosunkowo niewygodne, ale jednocześnie dość proste. Olej półsyntetyczny 10W40, filtr powietrza i oleju łatwe do kupienia i zainstalowania. Przy wyciąganiu gaźnika należy zacisnąć przewody prowadzące do niego z chłodziwem, służące podgrzewaniu. Łańcuch 428 NZ, u mnie ma 136 ogniw, bez uszczelek (w instrukcjach podawane 134). Wydechy dostępne customowe, podobnie jak cylindry 170cc, używane znajdą się niekiedy na allegro.

    Hamulce i zawieszenie
    Przód i tył tarcze. Zacisk przedni mocowany radialnie, dwutłoczkowy. Klocki łatwo dostępne do nabycia. Całe zaciski – trudno dostępne, w polskich sklepach albo niedostępne albo ceny astronomiczne. Brak taniego zestawu naprawczego do zacisku (trzeba kombinować). Niestety przednie tłoczki mają tendencję do zapiekania się przy braku serwisu, warto sprawdzić stan przedniego hamulca obserwując jego pracę przy zakupie motocykla. Przy tylnej tarczy czujnik prędkości. Zawias stosunkowo wytrzymały, prosty i nie wymaga większego grzebania. Regulacja naprężenia łańcucha poprzez śruby kontrujące z obu stron (u mnie luz ok 35mm). Ślizgi łańcucha mają tendencję do wycierania się jeśli nie reguluje się go porządnie. Zębatki moim zdaniem dość solidnie się prezentują. W moim motocyklu nie ma żadnych wycieków, uszczelnienia wyglądają na porządne.

    Ogólnie:
    Jak za cenę około 7000 zł, 125cc i kat. B to motocykl daje wiele frajdy, na pierwszych trzech biegach fajnie ciągnie po polach i błotach. Spokojnie daje radę w ruchu miejskim przy zwykłej jeździe, czy do nauki jazdy. Jest raczej łatwy w naprawie, aczkolwiek jakby ktoś chciał kupować większe części w polskich sklepach to ceny są moim zdaniem kuriozalne. Niektóre części nowe czy używane pasują od innych motocykli dzięki czemu można je nabyć taniej (np. kierunki od BMW G 650), niektóre można znaleźć w zagranicznych sklepach i sprowadzić do polski. Szukać wtedy najlepiej po numerach katalogowych części. Jeśli komuś zależy na estetyce niech zwróci uwagę na ubytki w farbie, szczególnie pod tylnym zadupkiem, tam gdzie znajdują się połączenia od kierunkowskazów tylnych.

    Odpowiedz
    • W zasadzie teraz to z częściami będzie bajka, bo mamy w Polsce dystrybutora Malaguti. Czyli tych samych motocykli tylko z inną naklejką. Oczywiście nowe są na wtrysku i z CBSem.

      Odpowiedz
  7. Tutaj też jest recenzja innego użytkownika: https://senda.pl/derbi-terra-125-recenzja-t33520.html

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>