Blog / Prawo

To już pewne! Motocyklem pojedziesz na „prawku” kat B

Od dnia 2014-08-24 weszła w życie nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami. O tej pory każdy kto posiada prawo jazdy kategorii B co najmniej od 3 lat będzie mógł prowadzić motocykl o pojemności nie przekraczającej 125ccm.

To jednak nie jest jedyny warunek. Nasz pojazd musi spełniać jeszcze kilka wymogów. Ważne jest to aby nasz motocykl posiadał moc nie większą od 11 kW (czyli 14.95 KM). Kolejnym warunkiem jest stosunek mocy do masy który nie może przekraczać stosunku mocy do wagi 0.1 kW na 1 kg. Dla porównania Yamaha R1, która posiada najwyższy z dostępnych na rynku motocykli, stosunek wagi do mocy, wynosi 0.7 kW na 1 kg (czyli ok 1 KM na 1 kg). Współczynnik ten ma decydujący wpływ na przyspieszenie i prędkość maksymalną dlatego właśnie został ograniczony. Ważne jest, aby nasz motocykl nie przekraczał tej wartości, szczególnie ważne jest aby właściwy stosunek mocy do masy widniał dowodzie rejestracyjnym. Przelicznik ten znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym w polu „Q”. Niekiedy zdaża się, że ta wartość nie jest wypełniona wtedy skorzystaj z naszego kalkulatora stosunku mocy do wagi. Jeżeli będzie on przewyższał ustawową wartość, pojazd co prawda bez problemu zarejestrujesz, ale możesz mieć spore kłopoty podczas kontroli policji. Mandat w takim wypadku wynosi 200zł i nie da się go pomniejszyć. A wiemy przecież jacy są dzisiaj policjanci. Jak tylko znajdą coś za do mogą wypisać mandat, zrobią to, bez najmniejszych wyrzutów sumienia, choćby i ten stosunek przekraczał wartość o jedną setną. Przykładem motocykla, który nie spełnia wszystkich podanych warunków jest Aprilia RS 125 Extrema, która dysponuje mocą 30 koni. Ale to nie koniec problemów. Dowiedz się, co grozi za większą moc.

Ta ustawa wpłynęła także pozytywnie na polski rynek. Producenci i sprzedawcy szybko zwiększają swoje oferty o pojazdy, które mieszczą się w tych normach. Szacuje się, że sporo zupełnie nowych osób wsiądzie na motocykl. Będą to te osoby, które do tej pory gardziły powolną jazdą skuterem, z prędkością 45km/h. Nic dziwnego, bo kierowca takiego skutera często czuł się zawalidrogą. O ile w przypadku nieletnich, względy bezpieczeństwa są tutaj sprawą bezdyskusyjną, to jednak dla dorosłych ograniczenia co do prędkości pojazdu były zbyt duże, wręcz upokarzające, szczególnie w dużych aglomeracjach gdzie wszyscy się spieszą i startują z pod świateł jak z procy. Teraz się to zmienia. Motocyklem o pojemności 125 można godziwie przyspieszać i rozwijać prędkość przekraczającą 90 kmh. Zatem możemy oczekiwać, że zwiększy się popyt nie tylko na same motocykle, ale też na kaski, kurtki, rękawice, pokrowce itp.

Udostępnij ten post

Założyciel strony motocykle125.pl. Z wykształcenia technik mechanik pojazdów samochodowych. Z pasji programista prowadzący własną działalność.

REKLAMA

2 komentarze

  1. Jak zwykle u nas wprowadza sie cos nie do konca przemyslane na pewno nikt tej ustawy ni konsultowal i importerami motocykli znowu uczepoli sie tej pojemnosci !!! Tak samo porombane to jest jak płacenie oc za pojemnosc wszendzie w cywilizowanych krajach płaci sie od mocy!!! Według mnie wyznacznikiem powinna być moc np15KM i predkosc np120km/h i to wszystko !!!

    Odpowiedz
    • To są motocykle zgodne z A1, a wymyślili to w EU

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>