Yamaha YBR 125 Custom, to takie coś pośrodku, między klasykiem a chopperem. Trochę chromów, trochę, obłych kształtów, zdobień – to przecież cechy crusiera. Jednak pozycja za kierownicą nie daje możliwości wyciągnięcia nóg do przodu.
Custom to fajny, niezawodny motocykl, ale czy zdobędzie serca Polaków? Moim zdaniem nie. A to za sprawą mocy. Podglądając użytkowników, na tej stronie, najczęściej sortujemy listę po prędkości maksymalnej, mocy i stosunku mocy do masy. Zatem czy moc ma znaczenie? Ma i nie da się tego ukryć. Yamaha Custom cierpi na brak wigoru, szczególnie przy niskich obrotach. Gdy go wkręcimy wyżej, jest znacznie lepiej.
Użytkownicy narzekają na słabe opony, szczególnie na mokrej nawierzchni. Skąd to znamy? To typowa wada chińczyków. Jednak nie należy Yamahy wkładać do jednego worka z chińczykami. W Customie, skrzynia biegów pracuje bez zarzutu, cała konstrukcja jest bardzo trwała a za zasilanie odpowiada wtrysk paliwa. To cechy których trudno szukać w chińczykach. Niestety, cena w tym wypadku, także musi być wyższa.
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 7.5 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 10.2 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 129 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.058 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | 2.7 |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | 2 |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | 4 suwowy (4T) |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | 1 Cylinder |
Skrzynia biegów | Manualna 5 biegowa |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | Powietrzem |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | |
Prędkość maksymalna licznikowa | 95 |
Prędkość maksymalna GPS | |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | 70 |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 760 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 845 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | / R18 |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | / R16 |
Evi
Warto dodać, że obecnie „customka” jako jedyna z nielicznych 125 cm3 na wtrysku posiada starter nożny. Kickstarter jest rzadkością wśród „wtryskiwaczy”: ma go jeszcze kilka skuterów (m.in. Yamaha Neos, Suzuki Address). Wśród wyższych pojemności z wtryskiem znajdzie się go w niektórych maszynach enduro / cross, w klasycznej Yamaszce SR 400 oraz w niektórych modelach Royal Enfield. Generalnie to bardzo duży plus dla Customa: pozwala nieco zaoszczędzić akumulator i odpalić bez rozrusznika, gdy będzie słabszy, choć wtrysk na totalnie padniętym aku raczej nie zadziała.
A wracając do właściwości jezdnych i osiągów: moc mogłaby być oczywiście większa, ale przyspieszenie nie jest wcale takie złe. Należy zwrócić uwagę, że maks. moment obrotowy dostępny jest już od 6 tys. obr. To powoduje, że YBR-ka można spokojnie jechać 50-tką na 5-tce. Zresztą proponuję porównać filmiki z przyspieszeniem YBR na wtrysku, Varadero 125 i Hyosunga GT 125. Różnice są minimalne, a przecież tamte to V-ki. Na pewno jednak Honda czy Hyosung dopną tych 120 km/h, a YBR-ce uda się to raczej tylko z górki.
Warto jeszcze dodać, że zwykła YBR-ka sprzed liftingu w 2010 r. też miała starter nożny. Potem w modelach na Europę został wyeliminowany. Między wersją zwykłą a Custom było jednak zbyt duże podobieństwo i od 2014 r. zwykła YBR występuje w wersji z nową owieką i podobna jest do Hondy CBF 125 i całej gamy „chińczyków” (tą informację dodałbym do opisu zwykłej YBR).
Rolę moto z okrągłą lampą przejął od tej pory Custom. Natomiast silnik, ekonomia spalania i osiągi dla obydwu są praktycznie takie same: Custom ma dodatkowo ten starter nożny, niższe siodełko, chromy i pseudochromy oraz szerszą kierownicę, co w niektórych przypadkach może utrudnić przeciskanie się w korku. Jednak z racji wyższego położenia manetek, zwykle znajdą się one w pozycji nad lusterkami samochodowymi.
Dawid Parus
Evi, dzięki za komentarz. Cenne informacje. Pozdrawiam!
Evi
Nie ma sprawy. Próbowałem wstawić jeszcze linki pokazujące to przyspieszenie, ale automat odrzuca wtedy post.
Dodam jeszcze, że u nas Yamaha ten właśnie model próbuje przepchnąć jako flagowy moto 125 obok MT i YZF. Jak się wejdzie do nich w zakładkę 125 cm3, to nie widać zwykłej YBR-ki tylko tego Customa. Zwykłą YBR-kę w nowym wydaniu z 2014 r. widać w zakładce motocykle/szosa/roadster.
Ja swoją kupiłem jako używaną i nie żałuję, bo pokusa na wyższa prawko już się pojawiła i jeśli się uda, to kolejna zmiana nastąpi niebawem. 🙂
Nowa Custom jest o 1000 zł droższa od zwykłej, a klientela przy takiej małej różnicy w cenie wybierze oczywiście customa, stąd pewnie forsowanie tego modelu przez Yamaha Polska.
Opony nowe (Cheng-Shin z Tajwanu) są do kitu i jak najszybciej trzeba je wymienić, z tym że trudno będzie zdobyć bezdętkowe w komplecie (18 i 16 cali). Ja moją kupiłem z oponami po wymianie. Są nawet Michelin i Pirrelii dla niej w niezłej cenie.
Jeden z serwisantów znający ten model zalecał też, żeby nie jeździć za długo na rezerwie, ponieważ pompka układu wtryskowego znajduje się w baku i jest chłodzona paliwem. Zbyt mała jego ilość powoduje szybkie jej przegrzanie i może skutkować uszkodzeniem, a koszt nowej to ok. 1000 zł.
I jeszcze jedno: nie polecam zdecydowanie Customa osobom wyższym niż 180 cm. Ten motocykl został stworzony z myślą o osobach niskiego i średniego wzrostu. Zresztą brak wysuniętych podnóżków do przodu powodowałby brak komfortu dla osób wysokich.
Jakość motocykla nie budzi zastrzeżeń, choć model jest wytwarzany w fabryce Yamahy w Chinach. Przypuszczam, że jakościowo może być zbliżona lub lepsza nieco od np. Kymco Pulsara lub Syma XS. W odróżnieniu od tych modeli YBR ma wtrysk a nie gaźnik. I to też – poza logo Yamahy – ma wpływ na cenę. A wspomniane Pulsary i XS-y to ewidentne kopie pierwszej wersji zwykłej YBR.
jas13
Kymco Pulsar jest raczej skojarzony z Hondą CB125E, Kymco jako była montownia oraz współpracownik Hondy, ma skąd zapożyczać rozwiązania
patitap
Polecilibyście ten motocykl początkującej kobitce, która nie miała nigdy wcześniej do czynienia z motocyklami? Szkolę się na hondzie ybr, ale zachorowałam na yamahę custom. Dobrze się prowadzi? Przepiękny klasyk.
Beniamin Mucha
Większość 125tek prowadzi się łatwo w tym również YBR custom. Skoro szkolisz się na Yamaha YBR 125 to spokojnie dasz radę pojechać Customem. Powodzenia
Samurai
Bardzo dobrze się prowadzi, pozycja za kierownicą bardzo wygodna. Ja na swojej śmigam drugi miesiąc, polecam!
Użytkownik
Serwis nie daje rady na gwarancji. Napęd szarpie. Koszmar.
Trzymają tydzień, potem mówią, że ma szarpać.
Radek
Witam, mam taka NÓWKĘ praktycznie, zrobiliśmy z żoną nią miłe kilometry, teraz ma na liczniku zdaje się 670 km, oddam za 8500 pln! 2016 rok, fakturka 23% tez możliwa! Zainteresowanym chętnie wyśle real zdjęcia. Kontakt do mnie 607-20-70-90
Evi
A z informacji na jednym z francuskich portali motoryzacyjnych wynika, że serie YBR zostaną wycofane po wprowadzeniu Euro4. Nie tylko te zresztą, ale i wiele innych popularnych modeli Yamaha:
http://www.motoservices.com/actualite-moto/Tarifs-Yamaha-mt-07-tracer-18-modeles-scooters-motos-disparaissent-avec-euro4-juin-2016.htm
bsw
Tak – obydwie YBR zostały wycofane z oferty. Zwykła YBR 125 została zastąpiona modelem YS 125. Chopper YBR 125 Custom nie ma następcy…
Tomasz
Pytanie do użytkowników. Czy da się wyciągnąć licznikowe 100 na prostej i to utrzymać, przez jakiś czas, oraz czy siedzenie jest twarde czy miękkie (jaką odległość mozna pokonać jednorazowo, aby nie czuć bólu pupy) Pozdrawiam
Evi
Licznikowe 100 km/h da się wyciągnąć i utrzymać na prostej, ale warunki pogodowe muszą być sprzyjające i nie za dużo jazd pod górkę. 😉 80-90 km/h spokojnie, powyżej już droga robi się długa. Mnie maksymalnie udało się osiągnąć ok. 110 km/h na liczniku (prawie chowając się za zegarami), ale to już była prawdziwa męka dla tego motocykla, a samo rozpędzenie się mocno dłużyło. 🙂
Siedzenie jest w miarę wygodne – dość miękkie. Nie robiłem bardzo długich tras. Z tego co pamiętam najdłuższa maks. 70 km w jedną stronę, ale nie narzekałem na ból d**y.
Jeżeli ten model Cię interesuje, to weź pod uwagę wzrost, bo Customka na dość nietypowo umieszczone podnóżki, przez co bardziej wygodny jest dla osób o niskim i średnim wzroście. Ja mam prawie 180 cm i trochę narzekałem. Najlepiej się przysiądź, a jeśli jest taka możliwość – to zrób jazdę próbną.
Terri
Cześć, jakie polecicie opony do YBR Custom z 2013 roku?? Te co mam w standardzie, nie są najlepsze. Na jakie warto zmienić?
Tył 3.50-16, przód 3.00-18 Dziękuje za podpowiedzi.
Pozdrawiam 🙂
Anonim
Jak zdjąć kanapę? Może ktoś podpowie.
jas13
poniżej link do instrukcji video
https://www.youtube.com/watch?v=jbwBwIKOM8I