Posiadając prawo jazdy kategorii B, mogliśmy nigdy nie mieć styczności z przepisami, które obowiązują motocyklistów. Niektóre przepisy dają przywileje niedostępne dla czterech kółek, a inne nakładają ograniczenia. Nie daj sobie wlepić mandatu.
1) Nawalony kumpel
Kierującemu motocyklem zabrania się przewożenia osoby w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu. Wyjątkiem jest przewożenie nietrzeźwej osoby w bocznym wózku – tego prawo nie zabrania.
2) Jedziemy na wycieczkę, bierzemy misia w teczkę
Prędkość motocykla przewożącego dziecko w wieku do 7-u lat nie może przekraczać 40 km/h, także wtedy gdy dziecko przewożone jest w przyczepce.
3) Zatrzymujemy się przy budce z lodami
Jednoślad (bez wózka bocznego) można zaparkować na chodniku, jeśli szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m. Warto przy tym pamiętać, że kiedy opuszczamy chodnik, powinniśmy to zrobić prostopadle do drogi. Jazda wzdłuż po chodniku pojazdem silnikowym jest wykroczeniem.
4) A moja stara WSK-a to nie miała kierunkowskazów i było dobrze …
Motocykl musi być wyposażony w kierunkowskazy. Przepis ten jednak nie dotyczy motocykla zarejestrowanego po raz pierwszy przed 1 stycznia 1986. To samo dotyczy oświetlenia tablicy rejestracyjnej.
5) Podwójna ciągła, podwójne ryzyko
Linia ciągła nie jest równoznaczna z zakazem wyprzedzania. Zabrania się na nią najechać i przekroczyć, ale jeżeli na pasie ruchu mieści się pojazd osobowy i twój motocykl, możesz dokonać manewru wyprzedzania po lewej stronie. Warunkiem jest zachowanie bezpiecznej odległości. Jeżeli jednak dojdzie do kolizji, ty jesteś winny. Podobnie rzecz się ma gdy omijamy korek, w przypadku kolizji niemalże zawsze jesteś winny.
6) Jadę na długich, jestem lepiej widoczny
Jadąc osobówką, bardzo często widzimy motocyklistów, którzy jadą z włączonym światłem drogowym. Utarło się, że dzięki temu motocykliści są lepiej widoczni i bezpieczniejsi – to prawda, ale niestety prawo zabrania takiego używania oświetlenia. Świateł drogowych można używać tylko od zmierzchu do świtu na nieoświetlonych drogach, o ile nie oślepia się nadjeżdżających z przeciwka kierowców lub kolumn pieszych. Motocykliści nie mogą ich używać w dzień pod pozorem poprawy swojego bezpieczeństwa.
7) Jazda bez trzymanki …
Wykroczeniem jest jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach.
A może by tak sprawdzić się wykonując próbny egzamin z kategorii A? Sprawdź swoją wiedzę.
Zachęcam do dzielenia się doświadczeniem na drodze i uzupełniania tej listy w komentarzach.
Szzymi
Kto z Poznania niech zajrzy tuhttps://www.facebook.com/Sto25Poznan
Beniamin Mucha
Proszę takie informacje umieszczać na forum, tutaj prosimy komentować artykuły!
MHM
> 6) Jadę na długich, jestem lepiej widoczny
Guzik z pętelką. Bardzo mnie nerwicją motocykliści na długich. Wbrew pozorom nie zwiększają swojego bezpieczeństwa, a wręcz przeciwnie. Ja często odwracam wzrok aby mnie nie oślepiali. Kilka razy się przyłapałem na tym iż bezwiednie lekko skręcałem na przeciwległy pas czyli w kierunku moto.
Staszek
Motocyklisci jeżdżą na dlugich w dzień i mamy to co mamy.Bzdurą jest ze,są lepiej widoczni za moich młodych czasów kosztowało to spory mandat, dzis wszystko robi się na opak .jezdzilem motocyklami przez 30 lat ale takich wyglupow jak dziś nie bylo-moi drodzy
Tomciosz
Odnośnie pkt. 4. Jeżeli producent nie przewidział takiego rozwiązania, to przecież nie będę specjalnie montował kierunkowskazów… Na własne życzenie.
Np. Mój Romet Ogar 200 oryginalnie nie miał kierunkowskazów. Przeglądy przechodzi bezproblemowo. Rok produkcji 89. Pierwsza rejestracja, odziwo, w 93.
No chyba że motorowery są pod tym względem na innych zasadach.
Przydatne byłyby odnośniki do aktualnych przepisów z ISAP-u. 😉
Langer
Motorower NIE MUSI być wyposażony w kierunkowskazy, podobnie jak nie musi mieć (ale MOŻE) światła drogowego (,,długich”), światła pozycyjnego przedniego oraz światła ,,stop”. Motorower jest , w powyższych aspektach, bardziej liberalnie traktowany przez przepisy niż motocykl. Ale uwaga: zarówno motorower, jak i motocykl MUSI być wyposażony w : ,,boczne światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej , w liczbie jedno lub dwa z każdej strony pojazdu”. Piszę to nie bez powodu, ponieważ klienci nowo nabytych pojazdów często odkręcają odblaski (obciach jechać z nimi czy co??). A jest to obecnie obowiązkowe wyposażenie pojazdów. Przepis ten nie dotyczy motorowerów czy motocykli z wcześniejszych lat produkcji, ale nie jestem w stanie ustalić, od kiedy on obowiązuje.
Ktoś
Podstawę prawną do punktu 7 poproszę.