Vespa PX rozpoczęła swoją karierę w roku 1977 i produkowana była do 2007. Potem nastąpiła przerwa, by w 2010 świat ujrzał kolejną odsłonę Vespy PX. Nie ulega wątpliwości, że w krajach południowych Vespa odniosła przeogromny sukces. Vespa kojarzona jest z przełomem w motoryzacji, trwałością, ekonomią i romantycznym włoskim stylem. Wystąpiła w wielu komediach romantycznych, w scenach w których to amant z plebsu, porywa bogatą księżniczkę.
PX każe sobie słono płacić za swój włoski styl i rozpoznawalność na ulicy. W cenie 17 tys, otrzymujemy, 2-suwowy silnik chłodzony powietrzem, bębnowy hamulec z tyłu, i zwykły gaźnik. A silnik rozwija moc zaledwie 6,5 konia. Rozumiemy, że producent chciał się trzymać tradycyjnej konstrukcji, aby uzyskać efekt oldtimera, ale w takim razie niech ten motocykl kosztuje adekwatnie do zastosowanych podzespołów. Tym bardziej, że pierwotne założenia marketingowe odnośnie tego modelu, zakładały że, ma to być tani środek transportu. Czy warto aż tyle zapłacić za ten styl? Zdania są podzielone.
Jeżeli nie zrozumiesz idei oldtimera, jeżeli twoi znajomi nie rozumieją czym jest Vespa, przez co będą Ci zadawać pytania typu: „po co ci, do cholery koło zapasowe?!” (odp: żeby móc też skręcać w lewo), jeżeli nie chcesz wozić ze sobą oleju, jeżeli nie chcesz aby twoje dłonie nosiły zapach oleju, i w końcu, jeżeli nie chcesz manualnie zmieniać biegów, chyba lepiej będzie, jeżeli kupisz sobie Vespę GTS, która kosztuje podobnie, a wyposażona jest w 4-suwowy silnik z automatyczną skrzynią biegów. Zatem, niestety ale, aby być bliżej historycznego modelu Vespy, trzeba zdobyć się na poświęcenia. Ten model, wśród nowoczesnych maszyn, to trochę takie „szpilki na giewoncie”. To jest sprzęt dla maniaków motoryzacji a nie dla nastolatków z bogatych domów, które nie wiedzą (i wcale nie chcą wiedzieć), czym jest 2-suw, a także dbanie o olej, a już tym bardziej nie chcą brudzić sobie rąk. Przy tej idei oldtimera, aż dziwne, że PX ma elektryczny rozrusznik.
To wszystko nie zmienia jednak faktu że Vespa jest pięknym, romantycznym skuterem, który ma w sobie „to coś” i pewnie znajdzie swoich, nielicznych, ale zapalonych zwolenników. Jeżeli masz duszę południowca, śniadą cerę i długie czarne kręcone włosy, to brakuje Ci tylko Vespy PX aby rozkochać w sobie dowolną kobietę.
Jeżeli chcesz zakupić wespę PX, to jest to ostatni dzwonek. W 2017 roku wchodzą nowe przepisy (normy spalania euro4) i ten motocykl najprawdopodobniej nie będzie już produkowany.
Film
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 4.8 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 6.53 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 97 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.049 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | 2 |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | 2 suwowy (2T) |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | |
Skrzynia biegów | Manualna 4 biegowa |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | Powietrzem |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | |
Prędkość maksymalna licznikowa | 84 |
Prędkość maksymalna GPS | |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | 75 |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 810 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 740 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 110/70 R10 Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 120/70 R10 Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie |
Beniamin Mucha
Alternatywnie można pojechac do Niemiec po Indyjskiego blaszanego LMLa… http://www.razory.de/gx2/LML-Star-125ccm-Vespa-PX-200ccm/2-Takt-LML-125ccm/
M16
Moim zdaniem pręty od lusterek powinny być o 30cm dłuższe…
Rico
Małe sprostowanie – GTS nie jest tańszy! Zaczyna się od 22 tys. (125cc).
Dawid Parus
Dzięki, poprawiłem.